![]() |
||||||
"De SP is niet enkel voor de verkiezingen geïnteresseerd in jouw mening, maar altijd en overal." "Een vitale democratie kan niet zonder actief betrokken burgers en openbaar debat over onze gezamenlijke toekomst." "De vrijheid van meningsuiting is absoluut. Ze is een groot en belangrijk goed, én ze is er niet alleen voor gelijkgestemden. In een democratische rechtsstaat geniet ook 'de tegenstander' die vrijheid." "Ik vind écht dat het openbare debat gebaat is bij mensen die spreken in plaats van zwijgen. Voor mij zijn er wat dat betreft geen taboe's...mits het strafrecht niet overtreden wordt." ![]() PeilingZEUREN?Dat kan. Op de SP-weblogs krijgt u daarvoor ruime gelegenheid, met name wanneer u het slachtoffer bent van Jan-Peter Balkenende en Wouter Bos. Natuurlijk is daar ook gezeur over de elite, onze neoliberale dictatuur, marktwerking, Polen en Marokkanen van harte welkom.Heeft u SP Transparant iets te melden, stuur me dan een email. |
dinsdag 9 juni 2009 /SP'ersDennis de Jong trad op voor Scientology
Een lezer wees me op de volgende video: Hopelijk hoef ik niet uit te leggen wat voor een vreselijk enge sekte de Scientology Church is. Dit korte stukje met EuroDennis maakte onderdeel uit van een Scientology propagandavideo, hier te bekijken. De simplistische boodschap van De Jong (mensenrechten zijn rechten voor mensen, echt geniaal) zet de sekte in het zonnetje. Nu zou de die hard SP’er (ook een sektelid BTW) nog kunnen beweren dat het een ‘foutje’ was van EuroDennis, waardoor je hem alleen van wereldvreemdheid en/of stupiditeit zou kunnen beschuldigen. Maar dat was het niet. Want hier (klik op ‘Cached’) of hier (schermafbeelding) kunnen we lezen dat EuroDennis nergens spijt van heeft, en brengt hij als ‘argument’ naar voren dat het prima in orde is aangezien Scientology nog nooit in Nederland is veroordeeld door een rechter. Een pientere lezer merkte op: “Dus zijn het goede gasten. De ETA is ook nooit veroordeeld in Nederland. Al Qaeda, als het al bestaat, is ook nooit veroordeeld in Nederland. De Pedo-Partij is ook nooit veroordeeld in Nederland. De Maffia is ook nooit veroordeeld in Nederland.”
De Jong vandaag: “Het blijft allemaal een beetje mysterieus” Inmiddels is de SP-elite zich een hoedje geschrokken van een bericht hierover op GeenStijl en reageert meteen: “Het gaat dus niet om het promoten van welke levensbeschouwing dan ook en in het filmpje zeg ik alleen maar dat mensenrechten erg belangrijk zijn.” Aha, dus kunnen we binnenkort EuroDennis in een Osama Bin Laden video zien schitteren, aangezien die ook pro-mensenrechten is. “De Scientologykerk heeft niet zo’n goede naam in Nederland.” Goh, zou je denken? Nou, Al-Qaida toevallig ook niet Dennis, dus wat houd je tegen. Wat Dennis de Jong verzwijgt Wie verzwijgt heeft iets te verbergen. Dennis, die in werkelijkheid Cornelis heet, heeft niet alleen iets gratuits over mensenrechten gezegd in een Scientology propagandavideo van een paar seconden, en daarmee zijn naam en status quo verbonden aan die sekte, maar heeft er nota bene een hele lezing gehouden.
Op sp.nl verzwijgt hij dat en praat over een “bijeenkomst” waar hij simpelweg aanwezig was. Wat al erg genoeg is, voor een volksvertegenwoordiger. De vraag is vervolgens: hoeveel heeft hij voor die lezing opgestreken, en hoeveel daarvan is de partijkas ingegaan? » Dennis de Jong trad op voor scientology (2)
|
LAATSTE REACTIESRecent Comments:
KantjeboordJanboelNieuw op SP TRANSPARANT
/ACTIE!
MELDPUNT SP PROBLEMEN
SP Transparant ontvangt steeds meer verontrustende berichten uit de SP. Om snel een breder beeld te krijgen roepen wij kamer-, raads- en bestuursleden, en vrijwilligers op om hun ervaringen met de partij te melden! Hoe bevalt uw werk voor de SP?
CENSUUR ARCHIEF
Bekijk een verzameling door de SP gecensureerde reacties op Flickr. Wegens ruimtegebrek is recent hier een tweede censuur archief gemaakt.
MELDPUNT CIRCUSDIEREN"Circussen met wilde dieren moeten worden verboden"stond er in de standpunten van de SP (eerste regel laatste alinea). Toen de PvdA begin 2008 met een motie kwam om leeuwen en tijgers in circussen te verbieden, stemde de SP opeens tegen. Daarna heeft ze stiekem de regel uit haar standpunten verwijderd. Vragen hierover op de SP weblogs worden ook gecensureerd. U kunt middels circusleed.nl een protest-email naar de fractie en Jan Marijnissen sturen. Laat je door de SP de mond niet snoeren!NIET LULLEN MAAR POETSENTHEMAKANALENARCHIEF |
WENNEN AAN AGNES
Ledenverlies 2007 (rug.nl): 5.369
Kamerleden opgestapt na TK2006: 3 Opgestapte politici & bestuur na TK2006: 63 Zetels peilingen: -11 SPOTPRENTEN (1)
EERST HET ZUUR
|
|||
Het antwoord van Dennis de Jong is toch absurd. Het is algemeen bekend dat Scientology alle kritiek probeert te smoren. En het recht op vrije meningsuiting is een grondrecht. Google eens “Karin Spaink Scientology”.
Verder wordt Scientology door de Duitse Verfassungsschutz als anti-democratische organisatie beschouwd:
Het is echt “zum Kotzen”…
Django | 09.06.09 | 20:23
Wat verzwijgt hij dan? Je zegt dat hij niet zegt dat hij een lezing hield. Wat staat in zijn interview?
>>Wij hebben tijdens die bijeenkomst het mensenrechtenbeleid van Nederland uiteengezet. >> Uiteenzetten, iets uitleggen… snappie! Zal wel een lezing zijn. Hij was er in ieder geval actief. Geeft ie gewoon toe
Je vergeet ook te vertellen dat ie er namens het ministerie van BuZa zat, wat ook gewoon in het interview staat. Met andere woorden, zeggen dat ie het voor de partijkas heeft gebruikt is nogal onzinnig, of niet Sonja. Want hij zal zijn uurloon als ambtenaar er voor hebben gehad, denk je ook niet?
Fout als volksvertegenwoordiger? Dat is ie pas sinds een paar dagen. Dit filmpje is al wat ouder.
Die man gaf een lezing omdat over mensenrechten omdat het ministerie van Buitenlandse Zaken dat kennelijk nu eenmaal doet bij niet verboden organisaties. Het enige wat je Dennis kan aanrekenen, is iets wat je vooral dan het ministerie moet aanrekenen. Wat doen ze bij die kerk. Waarom sturen ze ambtenaar daarheen.
Maar goed, dat is een vrij onzinnige vraag aan jou eigenlijk. Want jij ziet enkel je eigen waarheid. Want Dennis is van de SP. En dat is al genoeg voor Sonja.
Freek | 09.06.09 | 21:33
ROFL
Sonja | 09.06.09 | 21:41
Ik zal het nog even voor je spellen Freek.
Is Dennis de Jong een willoze amoebe die zich als een slaaf overal heen laat sturen, of stond er misschien iemand met een pistool tegen zijn hoofd?
Als het ‘officieel’ zou zijn zoals Dennis beweert, was dat terug te vinden in de archieven van BuZa. En is het terug te vinden? Nee. Nergens iets te vinden over die “bijeenkomst”.
Dennis de Jong heeft niet van het Buza de opdracht gekregen om voor een camera te gaan zitten voor een Scientology promofilmpje, want dat doet BuZa helemaal niet. Dat was dus eigen keus. Ga jij hem eens vragen waarom hij zo graag wilde meewerken aan de verspreiding van Scientology’s ‘blijde boodschap’ (met aliens en zo).
Sonja | 09.06.09 | 22:48
En nog iets, Freek: Als volksvertegenwoordiger kan je afgerekent worden op je fouten in het verleden; ook al was je toen geen volksvertegenwoordiger. Duyvendak al vergeten?
David | 10.06.09 | 08:34
@Freek;
Ja, natuurlijk, slim van Dennis, om de Scientology kerk te helpen om haar imago een beetje op te poetsen.
Kijk hier eens naar;
http://www.youtube.com/watch?v=kbGGt_HI304
Oh, wacht effe; voor de SP is vrijheid van meningsuiting, geen (mensen)recht, toch?
Misschien kan Dennis nog het imago oppoetsen van
de volgende organisaties;
Opus Dei, de NVU, de Mormonen…
Ik wacht met gepaste spanning op het resultaat…
Ki Che Mundi | 10.06.09 | 08:52
@Ki Che Mundi: Hij is toch devoot Gristelijk? Dan zal die wel voor Opus Dei gaan…
David | 10.06.09 | 09:59
Weet u dat u in een promotie-filmpje van de Scientology-kerk te zien bent?
“Jawel. Maar dat heeft niets met mij persoonlijk te maken. Ik werkte destijds, zo’n twee, drie jaar geleden, als adviseur mensenrechten bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Ik ben samen met de ambassadeur mensenrechten naar Brussel gegaan, waar we aanwezig waren bij de opening van een mensenrechtencentrum van Scientology.”
U vindt het dus niet erg dat u in dat filmpje zit?
“Nee. Op het departement is nog gesproken of we wilden meewerken aan die opening. Scientology is legaal in Nederland en dit ging puur om hun inzet voor mensenrechten, niet om hun geloof. Buitenlandse Zaken heeft hen verder nooit financiële steun of iets dergelijks gegeven. Mijn uitspraken in het filmpje gaan om de mensenrechten.”
aldus HP de Tijd
Scientology is in mijn ogen een foute organisatie, die kennelijk ook wat goeds doen voor de mensenrechten waar de wereld zich wel ik kan vinden.
De Rooms Katholieke kerk is ook een foute organisatie.
Als Dennis een lezing in een moskee gaat geven, is daar ook weinig mis mee neem ik aan. Ook een vrij dubieuze religie, die goede en hele slechte kanten heeft.
Freek | 10.06.09 | 09:59
O jij bent dus een SPVV’er begrijp ik uit je moslim
proeperij. Of ook een Thetan van Venus misschien?Sonja | 10.06.09 | 11:47
@Freek
“Ook een vrij dubieuze religie, die goede en hele slechte kanten heeft.”
Vertel eens Freek; die dubieuze kanten van moslims komen die voort uit de alevitische tak, de soennitische tak, de sjieïtische tak, of zijn de dubieuze jongens degenen die in de salafistische hoek te vinden zijn?
Het maakt dus wel een klein beetje uit waar Dennis een “lezing” gaat houden.
Maar, goed, Dennis is een lezing gaan houden bij de Mensenrechten-afdeling van de Scientology-kerk; een soort contra dictio in terminis.
Maar misschien ligt het aan mij; ik vind organisaties die tekenfilms willen verbieden dubieus…
Verder; Live long en prosper…
>; All your base belong to us…
You will be assimilated…
Ki Che Mundi | 10.06.09 | 13:15
Nav. het bewuste beeldfragment dat mij gisteren via GS voor het eerst bereikte besloot ik als niet meer dan een betrokken burger de stoute schoenen eens aan te trekken en zelf te proberen eea. bij de SP en Dennis de Jong te verifieren.
Via het algemene nummer van de SP (Tweede Kamerfraktie) werd op de vraag of men kon bevestigen of ontkennen dat De Jong daadwerkelijk lid is van de SC na enig overleg door een zwoele stem (naam van de betreffende medewerkster is mi. verder niet relevant) geantwoord dat zulks bij beste weten daar niet het geval was. Wel werd verteld dat hij lid is van de PKN en (mede) uit dien hoofde destijds meegewerkt zou hebben aan het gewraakte item.
Raar verhaal uiteraard want zoals Dennis niet veel later persoonlijk zou bevestigen is de officiele lezing nog altijd dat hij daar aanwezig was in zijn hoedanigheid als ambtenaar van BuZa belast met een woordvoerderschap mbt. Mensenrechten. Voor verdere informatie over zijn vermeende verbondenheid met hetgeen de SC voorstaat en uitdraagt en op welke wijze hij eea. met zijn positie als Europeesch lijsttrekker van de SP rijmen kan werd mij aangeraden kontakt op te nemen met Dennis zelf. Een mailadres werd genoemd en nog binnen de minuut was daar met dank aan de log van Harry van Bommel een mobiel nummer bijgevonden.
Even bellen dus: “Met Dennis…”
Ja, goedemiddag. U spreekt met een ietwat verbaasd en verontrust burger. Ik stoor u niet overigens? Nee, prima. Het volgende. Via de site GS kwam ik een filmpje van u tegen en de kop boven het artikel waarin dat filmpje werd gelinkt luidt “Dennis de Jong lid Scientology Kerk”. Bent u daadwerkelijk lid van deze klub?
Wat volgde was een bijna tien minuten durend betoog (regelmatig enigszins bijgestuurd door wat vragen mijnerzijds) over de gang van zaken binnen BuZa, over Dennis’ lidmaatschap van de PKN (”een legitieme stroming evenals die als de SC binnen het spektrum van levensbeschouwelijke opvattingen”), over kriminele organisaties (”Nederland is Frankrijk niet”), over de opvattingen van de SP in deze (”wij geven elkaar de ruimte”) etc. etc.
Nu waren er tussen de volzinnen door nog best wat opmerkelijkheden te beluisteren in het betoog van SP’er De Jong (Dennis gaf oa. te kennen op punten toch wel heel erg gecharmeerd te zijn van de wijze waarop SC zich manifesteert) en naief dat ik ben dacht ik ook GS en haar reaguurders een plezier te doen met het plempen van zijn mobiele nummer. Al was het maar als handreiking aan de betreffende redakteur die enige poging tot het verkrijgen van weerwoord achterwege had gelaten. Dit NB. min of meer op verzoek van de eerste man van de SP in Europa (”Ik heb er geen enkel probleem mee wanneer mensen mij persoonlijk benaderen nav. eea.” Sterker nog: “Ik grijp graag iedere mogelijkheid aan om valse beelden die over mij en de SP zouden kunnen zijn ontstaan nav. dit fragment uit de wereld te helpen…”).
Het persbericht van de SP waarin de zaak razendsnel gedecimeerd werd kruiste overigens zo ongeveer de ban op GS van ondergetekende maar niet nadat er ogenschijnlijk een fraaie grap door aanhangers van de SC was uitgehaald in de vorm van een gemanipuleerde link in de update onder het betreffende artikel.
Nugoed. Mooi dat er op deze site welzeker ruimte lijkt te zijn ook daadwerkelijk wat dieper op eea. in te gaan en wellicht voor de komende dagen: gelukkig hebben we de opnamen nog!
widtvoet | 10.06.09 | 14:12
Bedankt voor je uitgebreide reactie widtvoet. Ook goed van je dat je meteen opbelt. Ik denk echter niet dat De Jong noch de SP ooit het achterste van hun tong zullen laten zien.
Wat me eigenlijk meer interesseert is of BuZa De Jong de opdracht heeft gegeven om 1. een lezing te houden bij Scientology, en 2. de opdracht heeft gegeven om in een promotiefilmpje van Scientology op te treden. Want dat is wat De Jong beweert: uit hoofde van zijn functie. Om ‘de schuld’ ergens anders te leggen en zelf buiten schot te blijven. Nr. 1 lijkt me al sterk, maar nr. 2 is natuurlijk absoluut onmogelijk.
Sonja | 10.06.09 | 15:00
@10 Inderdaad, de vraag is wat Scientology met mensenrecten moet aangezien de mens wordt ‘bewoond’ door de Thetans van Venus.
Sonja | 10.06.09 | 15:08
@Sonja
In ons al met al toch vrij vlug en vluchtig (hoewel ook een ouderwetse mikrokassette vrij geduldig is) onderhoud vertelde hij dat hij daar op uitnodiging van SC en namens BuZa (alwaar die uitnodiging was binnengekomen) zijn praatje hield. Initiatief lag, zo zei hij, zeker niet bij hem persoonlijk.
widtvoet | 10.06.09 | 15:17
M.a.w.: de Jong vindt het allemaal wel meevallen, die Scientologykerk. Want ze zetten zich toch in voor de mensenrechten?
Maar de CCHR houdt zich voornamelijk bezig met het bestrijden van de psychiatrie. Ze hebben er zelfs een rondreizende expositie voor. Wat je daar te zien krijgt is regelrechte propaganda: de Holocaust? Psychiatrie meneer! 9/11? Psychiatrie meneer! Apartheid? Psychiatrie meneer! De moordpartijen op de Aboriginals in Australië? Psychiatrie meneer! De slavernij en de uitroeing van de Indianen in Amerika? Psychiatrie meneer!
Heeft de CCHR zich ooit uitgesproken over de schending van mensenrechten in bijvoorbeeld China? Of Noord Korea? Heeft de CCHR zich ooit uitgesproken over de schending van de mensenrechten binnen de Scientologykerk? Tweewerf nee!
Meneer de Jong is blijkbaar een onvoorstelbaar naïeve man die zich niet de moeite heeft getroost eens wat beter naar de CCHR en moederorganisatie Scientologykerk te kijken.
En nu is zijn naam voor altijd verbonden met een dubieuze organisatie die mensen uitbuit.
Goed gedaan jochie!
Peter Schilte | 13.06.09 | 06:13
Laat die naiviteit maar achterwege Peter, aangezien ze eerst op zijn departement hebben bekeken en besproken of het wel kon. En ja, het kon.
Sonja | 13.06.09 | 07:27