![]() |
||||||
"De SP is niet enkel voor de verkiezingen geïnteresseerd in jouw mening, maar altijd en overal." "Een vitale democratie kan niet zonder actief betrokken burgers en openbaar debat over onze gezamenlijke toekomst." "De vrijheid van meningsuiting is absoluut. Ze is een groot en belangrijk goed, én ze is er niet alleen voor gelijkgestemden. In een democratische rechtsstaat geniet ook 'de tegenstander' die vrijheid." "Ik vind écht dat het openbare debat gebaat is bij mensen die spreken in plaats van zwijgen. Voor mij zijn er wat dat betreft geen taboe's...mits het strafrecht niet overtreden wordt." ![]() PeilingZEUREN?Dat kan. Op de SP-weblogs krijgt u daarvoor ruime gelegenheid, met name wanneer u het slachtoffer bent van Jan-Peter Balkenende en Wouter Bos. Natuurlijk is daar ook gezeur over de elite, onze neoliberale dictatuur, marktwerking, Polen en Marokkanen van harte welkom.Heeft u SP Transparant iets te melden, stuur me dan een email. |
zondag 4 januari 2009 /MeningenDiscussie: Israël, Gaza en de SP
Al Jazeera Live Video Coverage Of Israel’s Attack On Gaza Donderdag 8 januari, dag 13, Channel 4 report:
|
LAATSTE REACTIESRecent Comments:
KantjeboordJanboelNieuw op SP TRANSPARANT
/ACTIE!
MELDPUNT SP PROBLEMEN
SP Transparant ontvangt steeds meer verontrustende berichten uit de SP. Om snel een breder beeld te krijgen roepen wij kamer-, raads- en bestuursleden, en vrijwilligers op om hun ervaringen met de partij te melden! Hoe bevalt uw werk voor de SP?
CENSUUR ARCHIEF
Bekijk een verzameling door de SP gecensureerde reacties op Flickr. Wegens ruimtegebrek is recent hier een tweede censuur archief gemaakt.
MELDPUNT CIRCUSDIEREN"Circussen met wilde dieren moeten worden verboden"stond er in de standpunten van de SP (eerste regel laatste alinea). Toen de PvdA begin 2008 met een motie kwam om leeuwen en tijgers in circussen te verbieden, stemde de SP opeens tegen. Daarna heeft ze stiekem de regel uit haar standpunten verwijderd. Vragen hierover op de SP weblogs worden ook gecensureerd. U kunt middels circusleed.nl een protest-email naar de fractie en Jan Marijnissen sturen. Laat je door de SP de mond niet snoeren!NIET LULLEN MAAR POETSENTHEMAKANALENARCHIEF |
WENNEN AAN AGNES
Ledenverlies 2007 (rug.nl): 5.369
Kamerleden opgestapt na TK2006: 3 Opgestapte politici & bestuur na TK2006: 63 Zetels peilingen: -11 SPOTPRENTEN (1)
EERST HET ZUUR
|
|||
Harry van Bommel sprak de demo in Amsterdam toe. Namens de SP-fractie in de Tweede Kamer.
Zie: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article1936786.ece/Duizenden_actievoerders_demonstreren_tegen_Israel_.html
Kees Huizenga | 04.01.09 | 13:35
van Bommel deed wel meer, namelijk ‘intifada brullen. Hij moet zich de ballen uit zijn broek schamen dat hij geweld propagandeerd.Geweld is geweld en dat moet veroordeeld worden,punt.
Dacht dat dat ook het standpunt van de SP was, namelijk dat het geweld van beide kanten moest worden veroordeeld,en terecht. Dan ga je toch niet dit soort bullshit lopen roepen?
hopla | 04.01.09 | 13:36
@ hopla,
SP heeft er een handje van om alleen maar Israel te veroordelen en de daden van moslim terroristen goed te praten
mansr | 04.01.09 | 13:37
Inmiddels heeft de webmaster van de SP in al zijn wijsheid besloten het opic bij Harry te sluiten met een klulverhaaltje.
Zelfs de vaste rageerders waren not amused, ja dan moet er worden ingegrepen, gatverdamme.
Geweld moet worden veroordeeld, wie het ook doet.Het heeft geen pas voor een volksvetegnwoordiger om hoog van de toren te blazen over het geweld dat Israel gebruikt, een minister persoonlijk aansprakelijk te stellen voor de slachtoffers daar,en aan de andere kant het geweld van Hamas te vergoeilijken of te promoten.
Nogmaals, wat Israel nu uitvreet is echt buiten elke proportie en te walgelijk voor woorden, maar met het accoderen van Hamasgeweld onder het mom van een intifada, ben je net zo verrot bezig.
Ik word misselijk van de hele situatie daar, en mijn hart gaat uit naar al die mensen die de terreur voelen, en meemaken van beide zijden.
hopla | 04.01.09 | 13:38
“het accoderen van Hamasgeweld onder het mom van een intifada”
Wie doet dat?
De Palestijnen zijn middels het internationaal recht bevoegd de wapens op te nemen tegen een bezetter. Er is ook niemand die onze verzetshelden kwalijk neemt dat ze Duitsers hebben vermoord. Niemand. Dresden, Hamburg, alleen maar burgerdoelen, het was niet eens ‘nodig’. Allemaal no problem.
Een intifada is simpelweg een opstand. Of moeten ze zich maar gewillig laten afslachten? Vergeet ook niet dat de Israëlische terreur al 60 jaar duurt. En op individueel niveau is het natuurlijk allemaal even erg, hoewel ook daar verschillen bestaan tussen bijv. in een schuilkelder zitten en afgerukte lichaamsdelen, maar je kunt redelijkerwijs gewoon niet doen alsof het om ‘gelijkwaardige partijen’ gaat. Er is namelijk maar 1 bezetter.
Sonja | 04.01.09 | 13:39
Niet mee eens Sonja. Er is nog nooit een geweldloze intifada geweest, en de oproep van Hamas voor de 3e intifada liet niets aan de verbeelding over.De woordvoerder sprak over de plicht tot meer zelfmoordaanslagen en terreurdaden.
Het geeft geen pas voor een kamerlid om dit te roepen, want hiermee geeft hij wel degelijk een signaal dat geweld in welke vorm dan ook,gerechtigd is. Geweld lost niets op.
Daarbij is het tegenstrijdig. Wel Verhage persoonlijk medeverantwoordelijk stellen voor de Palestijnse slachtoffers, maar zelf het dan blijkbaar geen probleem vinden als er aan de andere kant ook slachtoffers vallen. Het doel moet zijn Israel via de VN en EU een halt toeroepen met santies, een staakt het vuren van beide kanten, en onderhandelen. Maar ik vrees dat het laatste een gepasseerd station is.
En ja, er is maar 1 bezetter,en agressor.
Oorlog sucks.
hopla | 04.01.09 | 13:39
Kijk Hamas is ook mijn partij niet, maar Fatah doet helemaal niks voor het volk, behalve geld in eigen zakken stoppen. Abbas heeft gouden kranen in zijn kantoor.
Natuurlijk, een opstand betekent niet kaarsjes branden. Hopla, wat moeten ze dan doen? “When we have settled the land, all the Arabs will be able to do about it will be to scurry around like drugged cockroaches in a bottle.” Raphael Eitan, Chief of Staff of the Israeli Defence Forces, New York Times, 14 April 1983.
Van Bommel heeft nooit gesteld dat hij Israëlische slachtoffers “geen probleem” vind.
Ik vind wel dat je namen moet noemen van mensen die nu de macht hebben om een vuist te maken en dat niet doen, omdat ze voor Israël zijn. Vanuit ideologische overwegingen. Verhagen steunt terrorisme. Verhagen is een terrorist, maar dan laf vanachter zijn bureau. Schreibtischmörder noemt men dat. En die moeten ook berecht worden.
“Het doel moet zijn Israel via de VN en EU een halt toeroepen met santies, een staakt het vuren van beide kanten, en onderhandelen.”
Natuurlijk! Maar kijk hoeveel succes de VN heeft gehad met zijn resoluties. Israël trekt zich nergens iets van aan, het is een schurkenstaat. Met massavernietigingswapens. De Palestijnen hebben nu nog maar 10% land over, en dat is een kwart van wat te VN hen toebedeeld had. Genoeg is genoeg. Het enige wat partijen in Nederland kunnen doen is de terreur van Israël openbaren, en de verantwoordelijken aanwijzen. Verhagen moet onder druk worden gezet - met alle middelen die voor handen zijn. Ook hij maakt dit mogelijk, en hij heeft de macht.
Je hoeft niet ‘voor Hamas’ te zijn om voor de Palestijnen op te komen. Dat dat zo wordt vertaald is de macht van de propaganda. Stink er niet in.
Sonja | 04.01.09 | 13:40
Ik heb misschien een naieve vraag over de corruptie.Hoe is het mogelijk dat Hamas wel de centen en mogelijkheden lijkt te hebben om wapens de Gaza in te krijgen, maar de bevolking het aan alles ontbreekt?
Krijg daar het idee bij dat je het volk moet knechten en wanhopig moet houden om ze kunnen vormen naar jouw ideeen.
Israel knecht,vernedert en onderdrukt de Palestijnen, maar ik denk dat de Hamas zich daar net zo goed schuldig aan maakt.
De bevolking wordt genaaid aan 2 kanten, en dat is verderfelijk.
Waar ligt de prioriteit?
De VN is een lachetje, resoluties halen niets uit, dus zullen er andere steviger maatregelen genomen moeten worden. Dus sancties lijken mij de enige weg, en anders zullen er troepen naar toe moeten om de boel uit elkaar te houden.
Maar dat zal niet gebeuren. Dit is het begin van een brand die niet te blussen lijkt.
Ik heb van Bommel niet horen zeggen dat hij slachtoffers aan Israelische zijde geen probleem vindt,ik heb hem nooit gehoord over die slachtoffers.
hopla | 04.01.09 | 13:42
Het ontbreekt aan Hamas net zo veel als aan de bevolking. Die hebben geen gouden kranen in hun kantoor. Ook zijn er meerdere groepen die wapens hebben.
Fatah, door Nederland gesteund, heeft de Al-Aqsa Martelarenbrigade. Voordat Hamas gekozen werd, kwamen die uitgebreid in de krant met foto’s van mannen met bomgordels. Na de verkiezing van Hamas zijn die als sneeuw voor de zon verdwenen. Snap je wat ik bedoel?
Corruptie? Bedoel je wapenhandel? Hoe komt Israël eigenlijk aan zoveel wapens? Hoe komt Israël aan kernwapens? Hoe komt Israël aan chemische wapens? En aan clusterbommen? Hoezo corruptie?
“Krijg daar het idee bij dat je het volk moet knechten en wanhopig moet houden om ze kunnen vormen naar jouw ideeen.”
En hoe krijg je dat idee? Omdat je ‘de krant’ leest, en het journaal kijkt. Maar als je familie aan flarden wordt geschoten dan bestaan termen als ‘knechting’ niet hoor. Dan wil je wraak. Zeker na drie, vier generaties. Dan weet je niet beter. Mijn oma heeft tot aan haar dood in ‘94 de moffen gehaat. En om nou te zeggen dat zij zo heeft geleden in de oorlog - nee.
“I would have joined a terrorist organization.”
— Ehud Barak’s response to Gideon Levy, a columnist for the Ha’aretz newspaper, when Barak was asked what he would have done if he had been born a Palestinian.
Ehud Barak, de huidige Israëlische minister van Defensie.
Wat je ook vind, Hamas is nog steeds de democratische wens van de bevolking. Maar Israël is tegen democratie voor de Palestijnen. Omdat het zelf ook geen democratie is, maar een apartheidsstaat. Hamas heeft ook ettelijke keren bestanden en zelfs vrede aangeboden, maar dat betekende wel dat Israël zich zou moeten neerleggen bij de eisen van de internationale gemeenschap en die van de VN. En dat wil Israël niet. Daar komt dus een keer een einde aan. En aangezien wij niks doen, doen zij het. Voor zover mogelijk.
De VN op zich is geen lachertje, het is alleen een probleem dat landen, waaronder Nederland, lak hebben aan resoluties wanneer het Israël betreft. Daarom is Nederland medeschuldig aan de Israëlische terreur. Sancties, daar moet je zeker mee beginnen. Maar dat wil Verhagen niet. Verhagen leeft in de wereld van de vijanden de Kanaänieten en Filistijnen. Ook die werden etnisch gezuiverd door het joodse volk, omdat god hen dat opdroeg.
De brand, waar je het over hebt, woedt al 40 jaar. Behalve in onze kranten en dus onze realiteit. Genoeg is genoeg.
“Ik heb van Bommel niet horen zeggen dat hij slachtoffers aan Israelische zijde geen probleem vindt,ik heb hem nooit gehoord over die slachtoffers.”
“De raketaanvallen van Hamas moeten ondubbelzinnig worden veroordeeld.” Harry van Bommel 27 december 2008
http://harryvanbommel.sp.nl/weblog/2008/12/27/geen-vrede-op-aarde/
Ondubbelzinnig! En toen was er volgens mij nog maar 1 Israëlische dode gevallen. Dieper knielen kun je toch niet?
Sonja | 04.01.09 | 13:43
EEN vraagje: heb je wapens als het beste wapen een raket is die jaja, VEERTIG KILOMETER bereik heeft. Daarmee moet je dan “vechten” tegen TANKS die hetzelfde bereik hebben.
Gerard | 04.01.09 | 13:44
Harry roept om een intifada, loopt tussen de spandoeken met ‘israel burn in hell’ en oh ja ze roepen ook nog even ‘hamas hamas joden aan het gas’ gezellige demonstratie…
http://www.youtube.com/watch?v=PLlHPPO25nM&feature=channel_page
waar was harry toen hamas 5000 Qassam en Grad-raketten op Israël afvuurde?
Matthijs | 04.01.09 | 14:52
Bekijk de video nog even Matthijs. Waar was jij?
Ben jij tegen de VN?
Ben jij tegen de conventies van Geneve?
Ben jij tegen vrijheid van meningsuiting?
Wat Hamas van Israël eist, is hetzelfde wat de VN van Israël eist. Probleem?
Sonja | 04.01.09 | 14:55
Daar gaat het helemaal niet om Sonja!
Ik ben geen volksvertegenwoordiger dat is nogal een verschil.
Ik ben tegen beiden vormen van geweld! Zowel het buitensporige geweld van Israël als dat van Hamas. Dat heb ik al de hele tijd gezegd! Dus ook tegen de beweging die als doel heeft om de staat Israël te vernietigen en ik erger me aan het eenzijdige geluid in de media van personen als van Bommel. Oproepen tot intifada en spandoeken als ‘Israel burn in hell’ dat roept alleen maar op tot meer geweld!
En kan jij echt volhouden dat het roepen van ‘hamas hamas, joden aan het gas’ valt onder vrijheid van meningsuiting?? Ik mag toch hopen van niet..
Matthijs | 04.01.09 | 15:04
Daar gaat het juist wel om Matthijs. Het recht en de feiten.
Nee, jij bent geen volksvertegenwoordiger, maar wel een burger in Nderland. En ja, iedereen is tegen oorlog en voor vrede. Maar dat station is al gepasseerd Matthijs.
Stel je voor dat de Birmezen de wapens zouden opnemen tegen het regime: probleem? Mag niet? De vluchtelingen van Darfur? Mogen zich niet verdedigen tegen geweld?
Je bedoelt dat er in Israël geen beweging is die de Palestijnen wil vernietigen?
“‘hamas hamas, joden aan het gas”
Goh, het lijken wel Nederlanders, tijdens het voetbal, foei!
Ken je dit Matthijs?
Mag dah Matthijs? Zo niet, waar was jouw verotwaardigde veroordeling?
Jij bent eenzijdig. Je moet je feiten kennen, en niet de regering en de NL media napapagaaien.
Sonja | 04.01.09 | 15:12
‘hamas hamas, joden aan het gas’
leuk als je dat hoort als je halve familie in de gaskamers is omgekomen..
zal mijn oma het filmpje laten zien…
Kijk oma…die meneer daar dat is een lid van de volksvertegenwoordiging in Nederland. Nee joh oma, dat is een gezellige vreedzame demonstratie. Raar dat die meneer zich aan zoiets laat linken> Nee joh doen ze bij het voetbal ook..vraag maar aan Sonja
Matthijs | 04.01.09 | 15:18
Heb je geen antwoorden Matthijs? Ga je weer zwijgen?
Sonja | 04.01.09 | 15:27
zie 15
zegt genoeg
Matthijs | 04.01.09 | 15:29
Daar kan je oma je ook wel iets over vertellen. Over het zwijgen.
Mij zegt het niet genoeg. Mij zegt het alleen dat je geen argumenten hebt.
Sonja | 04.01.09 | 15:33
Het gaat mij erom dat een volksvertegenwoordiger boven beiden partijen dient te staan!
Geweld van beiden kanten dient te veroordelen en niet moet roepen om een intifada wat alleen maar meer geweld en doden met zich mee zal brengen, helaas aan BEIDEN kanten! Ik ben het met beiden kanten van het geweld niet eens, maar dat blijkt niet door te dringen bij jou!
En die kiekjes van je kunnen net zo goed vooropgezet zijn…en daar trap jij dan weer in.
Matthijs | 04.01.09 | 15:40
Na de verkiezing van hamas zijn er wel degelijk carbombings en suicidebombers de grens overgetrokken om op Israelisch grondgebied zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken.
Ik vind het niet goed dat er alleen maar gedaan wordt of Hamas puur de Gaza en de Palestijnen tegen de bezetter verdedigd, dat is imo niet zo. Ze gaan doelbewust op pad, buiten de grenzen dus. Net zo verderfelijk en verachtelijk als de bezetting.
http://www.jaggle.nl/index.php/media/item/three_days_in_israel/
http://video.google.nl/videosearch?q=hamas+sends+suicidebombers&hl=nl&emb=0&aq=-1&oq=#hl=nl&emb=0&q=hamas%20suicide%20bombers
http://podblanc.com/hamas-suicide-bombers-not-action-reaction-but-military-occupation-they-are-an-occupying-power-we-are
Israel moet zich per direct terugtrekken, de resolutie(s) uitvoeren,de grens openstellen op straffe van santies en embargosd. Hamas zou per direct de wapens moeten neerleggen en inleveren. Dan komen we nog ergens.
hopla | 04.01.09 | 15:48
Matthijs, blijf alsjeblieft een beetje kalm. Zoals ik al schreef: tegen oorlog en voor vrede zijn is prima. Maar als we dat weer 40 jaar blijven volhouden zitten we met 80 jaar Israëlische terreur. Als er dan nog Palestijnen bestaan.
Ook heb ik al geschreven dat het nonsens is om net te doen alsof het om twee gelijkwaardige partijen zou gaan.
Online Journal: The truth about those Hamas rockets
Sonja | 04.01.09 | 15:53
Denk niet dat die kiekjes vooropgezet zijn Mathijs.
Maar ik geef je gelijk als je stelt dat een dergelijk scanderen niet in die demonstratie paste.
Het moet niet zo zijn: “als de een het doet (De kiekjes) dan mogen wij 4000 km verderop het de tegenpartij toewensen.”
Zo moet het niet gaan in de wereld.
En ook al doen velen het wel laat dan iemand als van Bommel zich daar in ieder geval in woord van distancieren.
Met name hij was in de gelegnheid om via het spreekgestoelte vooraf mensen op te roepen zich niet te bezondigen aan dergelijk vertoon.
Het is ook voorspelbaar, lijkt mij.
Maar dat heb ik hem nog niet horen doen. Alleen de kritiek op zijn eigen optreden wergpraten.
Verder hoeft Intifada niet per se gewelddadig te zijn, maar de lading die het nu eenmaal heeft gekregen bij de bevolking (intifada=synoniem voor zelfmoordaanslagen) nopen toch tot enig nadenken.
Denk dat Harry dat ook wel is gaan doen, want ik heb gelezen dat de topic van zijn, wegens onverwachte negatieve reacties, zowel van de eigen achterban als buitenstaanders, van zijn site is gehaald.
“Je inzetten voor de goede zaak is 1. Maar het moet natuurlijk geen stemmen gaan kosten.” zo zullen ze bij de partijleiding hebben geredeneerd.
Al met al een niet al te handig optreden van Harry.
Althans naar mijn mening.
antipode | 04.01.09 | 16:03
Hopla: “Na de verkiezing van hamas zijn er wel degelijk carbombings en suicidebombers de grens overgetrokken om op Israelisch grondgebied zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken.”
En daarvoor ook. En toen Israël Hamas financierde waarschijnlijk ook. En nu steunt Nederland Fatah, en moeten wij geloven dat de Al-Aqsa Martelarenbrigade niet meer bestaat.
Hamas zal de wapens pas neerleggen als er geen Palestijnen vermoord worden of verdreven uit hun huizen, van hun land, etc. Wat eist Hamas dan? Nou, hetzelfde als de internationale gemeenschap.
En suggereren dat Israël in 60 jaar niet doelbewust burgers doodt is natuurlijk onzin. Die feiten zijn goed gedocumenteerd. Sterker nog, Israël is begonnen met aanslagen op burgerdoelen: Palestijnse markten en bussen. Terroristen (Hagana, Irgun, etc.) hebben Israël opgebouwd. Die worden nog steeds vereerd. In hun regering zitten oorlogsmisdadigers. Wat vind het Westen van schurkenstaten?
Sonja | 04.01.09 | 16:04
Dat suggereer ik niet, en de feiten ontken ik ook allerminst.
Van beide kanten zijn plaatjes en video’s te vinden die de meest weerzinwekkende zaken laten zien.Het is gewoon walgelijk wat mensen elkaar aandoen om geld,land,status en geloof.
De lachende derden zijn wapenhandelaren en politici die bij deze kolerezooi garen spinnen.
En Antipode heeft mi gelijk.BTW, HvB krijgt nu (imo)terecht felle kritiek, maar Sadat van de SP stond naast hem net zo hard mee te bleren. Zij blijft uit de wind omdat geen hond weet wie ze is, wat ze doet of waar zij toe behoort.
hopla | 04.01.09 | 16:12
Ach antipode, als Van Bommel had geroepen: vernietig het regime in Myanmar, zou je dat niet eens ergens kunnen lezen.
Is waar, de meeste mensen denken dat intifada hetzelfde is als jihad. Van mij mogen ze stenen blijven gooien naar hun bezetters. daar heb ik moreel geen bezwaar tegen. Ook lezen we in de media zelden over alle vreedzame demonstraties van de Palestijnen. Die gewelddadig de kop in worden gedrukt door het IDF. Burgers worden vermoord omdat ze iets roepen. Ook journalisten. En Europese vredesactivisten.
Ik denk nog steeds dat Van Bommel de partij binnenkort gaat ‘verlaten’. Tenzij het de SP lukt om het weer in de doofpot te stoppen.
Sonja | 04.01.09 | 16:13
De doofpot misschien niet, maar wel een zwakke poging tot downplayen. HvB beweert het niet zo bedoeld te hebben.
Intifada staat gewoon voor geweld.Dat hebben de vorige 2 al aangetoond.En dat ging en gaat wel even verder dan stenen gooien.Dat er ook vreedzaam gedemonstreerd wordt is mooi, maar dat neemt niet weg dat je dat niet kan wegstrepen tegen gewelddadige acties.
hopla | 04.01.09 | 16:35
Ik heb vrijdag ook geroepen “Israël terrorist!”. Maar dat wil nog niet zeggen dat Naomi, Moshe en de rest van de familie Schwartz in Tel Aviv terroristen zijn.
Op zich ben ik het met je eens dat een politicus dit soort dingen beter niet kan roepen. Maar aangezien, bijvoorbeeld de VVD, ook mag roepen dat je Iran pre-emptive mag bombarderen, en dat Wilders mag roepen “Flikker de hele zaak de Sinaï in” (of zoiets), zonder dezelfde publieke verontwaardiging (die rechts Nederland momenteel opstookt), vind ik de protesten hiertegen zwaar hypocriet.
Sonja | 04.01.09 | 16:44
“No one has ever succeeded in keeping nations at war except by lies.”
Salvador de Madariaga (1886-1978 ), Spanish writer, diplomat, and historian, noted for his service at the League of Nations.
Sonja | 04.01.09 | 16:47
“They know no limits now”
Eva Bartlett writing from the occupied Gaza Strip, Live from Palestine, 3 January 2009
Israël heeft nu ook de centrale voor het telefoonverkeer gebombardeerd. Ambulances mogen niet meer naar het noorden van de strip om doden en gewonden op te halen zonder toestemming van het leger - die ze niet krijgen. Dit is wat er gebeurt, schrijft Eva: de bezetter verhindert dat mensen kunnen vluchten, de bezetter valt aan en doodt en verwondt mensen, en vervolgens verhindert de bezetter dat de gewonen worden geholpen.
Sonja | 04.01.09 | 16:54
Ook bij Meulenbelt gekaapt:
Wij zitten nu in Israel bij Israelische vrienden. Ook hier in Tel Aviv is net een grote demonstratie geweest tegen de oorlog. Gisteren was er ook een demonstratie bij een luchtmachtbasis hier. Helaas zijn de demonstranten “afgevoerd” .
Gelukkig zitten we tussen mensen die erg begaan zijn met de situatie in Gaza en “feel sorry” voor de Palestijnen. Een zwager is reeds gebeld om zich gereed te houden voor inzet in het gebied.
Laten we hopen dat vanuit de buitenwereld (EU?) er genoeg druk wordt uitgeoefend op een staakt het vuren.
Gonnie Meijer en Paul Tieman
Iemand iets gehoord over een demonstratie in Tel Aviv?
“No one has ever succeeded in keeping nations at war except by lies.”
Sonja | 04.01.09 | 16:59
http://zope.gush-shalom.org/home/en/events/1230833966
hopla | 04.01.09 | 17:09
Vandaag in de Volkskrant bericht Alex Burghoorn:
Sonja | 04.01.09 | 17:14
Gush Shalom is niet de mainstream media. Daar lezen alleen mensen die zich willen informeren. Tien Nederlanders per dag, op zijn hoogst, schat ik in.
Sonja | 04.01.09 | 17:17
Wil iedereen vrede?
De Verenigde Staten hebben zaterdagnacht een door Arabische landen ingediende resolutie van de Veiligheidsraad geblokkeerd, waarin tot een staakt-het-vuren werd opgeroepen.
Nee dus.
De Verenigde Naties hebben alarm geslagen over de humanitaire situatie in Gaza, waar niet meer dan 8 uur per dag elektriciteit is, en stromend water eens in de 5 tot 7 dagen.
Sonja | 04.01.09 | 17:21
The Independent The true story behind this war is not the one Israel is telling
The world isn’t just watching the Israeli government commit a crime in Gaza; we are watching it self-harm. This morning, and tomorrow morning, and every morning until this punishment beating ends, the young people of the Gaza Strip are going to be more filled with hate, and more determined to fight back, with stones or suicide vests or rockets. Israeli leaders have convinced themselves that the harder you beat the Palestinians, the softer they will become. But when this is over, the rage against Israelis will have hardened, and the same old compromises will still be waiting by the roadside of history, untended and unmade.
Sonja | 04.01.09 | 17:39
sonja zegt:
Hamas zal de wapens pas neerleggen als er geen Palestijnen vermoord worden of verdreven uit hun huizen, van hun land, etc
Hamas legt de wapens pas neer als de staat Israël vernietigd is. Waarom hoor ik je niet over de oproep aan iedereen om zelfmoordacties te ondernemen? Dat is niet alleen misdadig naar de onschuldige burgers van Israël maar ook aan de mensen die onnodig hun leven geven voor Hamas.
Matthijs | 04.01.09 | 17:52
Sonja | 04.01.09 | 13:40
Juist, ik heb trouwens zelden zoveel agressie in de pers en media meegemaakt als nu tegen mensen die niet voor Israel zijn
Toergenjev (B op GS) | 04.01.09 | 17:56
Israel under jihad of Palenstine terror:
http://www.dailymotion.com/video/xpv0q_israel-under-jihad-of-palestine-ter
met ondere andere fijne figuren die oproepen tot het afslachten van de joden?
Mag een land hier meer dan genoeg van hebben?
Matthijs | 04.01.09 | 18:01
http://www.dailymotion.com/video/xpv0q_israel-under-jihad-of-palestine-ter
kijkt u even vanaf 3min37…
Matthijs | 04.01.09 | 18:03
Matthijs | 04.01.09 | 18:01
Niemand is voor Hamas, maar is Hamas niet een oorzaak van, en is Hamas niet gesteund door Israel in de beginjaren ?
Toergenjev (B op GS) | 04.01.09 | 18:05
@Hopla,
Het gaat helemaal niet om bezet gebied. De Israeli’s zijn allang uit de Gaza-strook verdwenen.
@Sonja, je kan de discussie wel bombarderen met allerlei feiten, maar dat wil niet zeggen dat dat de waarheid is. Graffiti waarin wordt opgeroepen wordt om de Palestijnen te vergassen lijkt me nou niet de gezamelijke mening van de Isreali’s te zijn.
Feit is dat Hamas in 2008 al tweemaal zoveel raketten hebben afgevuurd op Israel als in 2007. Feit is ook dat Hamas zelf het bestand heeft opgeblazen, letterlijk en figuurlijk. En mag Israel dan niet terugslaan? 3/4 van de slachtoffers aan de kant van de Palestijnen zijn leden van de milities. En Hamas houdt de inwoners van de Gazastrook gewoon gegijzeld. Dat de grens met Egypte door Hames en Egypte is gesloten, daar hoor je niemand over. Maar daar hoor je niemand over, terwijl dat wel een van de oorzaken is dat de inwoners van de Gazastrook in armoede leven.
Ook hoor je niemand meer over het feit dat de boerderijen en tuinderijen die Israel heeft achter gelaten compleet verwoest zijn door Hamas. Ondernemingen waar veel Palestijnen een redelijke boterham verdienden. Maar het martelaarsschap is het hoogste wat je volgens Hames kan bereiken, goedschiks of kwaadschiks. Nooit gehoord over de Fatah-leden waarvan ledematen waren geamputeerd door Hamas? Of 800 Fatahleden die geëxecuteerd werden vorig jaar, ook door Hamas?
En de demonstratie gisteren in Amsterdam was ronduit antisemitisch met spandoeken als YewSA, maar daar horen we de aanhangers van Hamas niet over, net zo min als Harry van Bommel.
Henk K. | 04.01.09 | 18:33
Joden aan het gas?
Harry vindt het prima.
http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/2009/1/4/amsterdam-2009-hamas-hamas-joden-aan-het-gas#c
Henk K. | 04.01.09 | 18:45
Me ieder geval weer kapot zitten ergeren aan Balkenende die zit te doen of er niets aan de hand is.
MAD | 04.01.09 | 18:55
Hulde voor de bijdrage van Henk K!
Het valt me op dat Sonja alles wat ten nadele van Israël vrolijk knipt en plakt en alles ten nadele van Hamas e.d. afdoet als onzin en meepraten met de media…
Matthijs | 04.01.09 | 19:03
Citaat uit artikel 32 van het Hamas Handvest, augustus 1988.
Het volgende wordt “beloofd” aan diegene die het aandurft zich te ontrekken aan de strijd tegen Israel:
Leaving the circle of struggle with Zionism is high treason, and cursed be he who does that. “for whoso shall turn his back unto them on that day, unless he turneth aside to fight, or retreateth to another party of the faithful, shall draw on himself the indignation of Allah, and his abode shall be hell; an ill journey shall it be thither.” (The Spoils - verse 16). There is no way out except by concentrating all powers and energies to face this Nazi, vicious Tatar invasion. The alternative is loss of one’s country, the dispersion of citizens, the spread of vice on earth and the destruction of religious values. Let every person know that he is responsible before Allah, for “the doer of the slightest good deed is rewarded in like, and the does of the slightest evil deed is also rewarded in like.”
Als loyaal en godvrezend muzelman gehoorzaam je dan maar.
Iedereen gewoon in de voorhoede.
Iedereen doet mee, een andere keus is er niet.
Een en ander naar aanleiding van een opmerking van Hopla in @8
“Krijg daar het idee bij dat je het volk moet knechten en wanhopig moet houden om ze kunnen vormen naar jouw ideeen.”
Zo doet Hamas het dus.
Een stukje Koran integreren in de Partij Statuten.
antipode | 04.01.09 | 19:09
MAD, als je je ergert aan J.P. probeer hem dan gewoon voor te stellen tijdens een spelletje Zwerkballen op een Nimbus 2100.
Bij mij helpt dat in ieder geval.
antipode | 04.01.09 | 19:22
Op een Nimbus 2100 tijdens een partijtje zwerkbal.
antipode | 04.01.09 | 19:26
Henk K. | 04.01.09 | 18:33
Nee, Israel zelf heeft het bestand opgeblazen http://www.guardian.co.uk/world/2008/nov/05/israelandthepalestinians-egypt
En door het niet nakomen van de versoepeling van de blokkade.
Toergenjev (B op GS) | 04.01.09 | 19:41
@36 Matthijs “Hamas legt de wapens pas neer als de staat Israël vernietigd is.”
Heb jij een lijntje met Hamas? Ben je al achter de voorstellen van Hamas voor staakt-het-vuren en vrede gekomen?
“Waarom hoor ik je niet over de oproep aan iedereen om zelfmoordacties te ondernemen?”
Ken je de dienstplicht in Israël?
@38 Als je nou niks beters kan vinden dan een Israelisch Fitnafilmpje…
“Mag een land hier meer dan genoeg van hebben?”
Je bedoelt dat de Gazanen afgeslacht worden om een mening?
@41 Henk K., je hebt niet gerageerd op mijn laatste reactie aan jou.
“@Sonja, je kan de discussie wel bombarderen met allerlei feiten, maar dat wil niet zeggen dat dat de waarheid is.”
Denk nou eens goed na wat voor nonsens je hier opschrijft.
“Graffiti waarin wordt opgeroepen wordt om de Palestijnen te vergassen lijkt me nou niet de gezamelijke mening van de Isreali’s te zijn.”
Israëliers worden racistisch opgevoed. In ieder geval is dit de mening van de kolonisten en de Jewish Defense League.
“Feit is dat Hamas in 2008 al tweemaal zoveel raketten hebben afgevuurd op Israel als in 2007.”
En hoeveel raketten, granaten, mortieren en bommen heeft Israël gegooid op de mensen die geen kant uitkunnen Henk? Doe me een plezier, maak eens een tabelletje.
“Feit is ook dat Hamas zelf het bestand heeft opgeblazen, letterlijk en figuurlijk.”
Henk, hoe verzin je het. Ik kan werkelijk alles weerleggen wat je schrijft. Met feiten. Maar ja, iemand die beweert dat feiten geen waarheid zijn… dat betreft dus een blind geloof in sprookjes. Ik ga geen energie steken in mensen die de feiten niet onder ogen willen zien, maar hier wel de slachting komen verdedigen. Want dat is toch je bedoeling? Nou, veel plezier ermee.
@44 Matthijs. Ik begrijp het. Begin een log met Henk. Ik zal je wel voorzien van links naar talloze Israëlische propagandawebsites. Daar vind je precies wat je nodig hebt om deze slachting goed te praten. Wordt je straks net zo zielig als de mensen op foto’s die je wel eens vind op het indernet. Die protesteren met borden met “Bomb Hanoi” erop.
Sonja | 04.01.09 | 19:48
Antipode: ken je de bijbel? Daarin staat dat Israël van de joden is, en dat dus elke huidige bewoner uitgeroeid moet worden. Want daar wordt god blij van. De bijbel is tevens het heilige boek van het CDA. Een leidraad, volgens JP. En dat hebben we vandaag weer kunnen horen. Op de Dag des Heeren nog wel.
Sonja | 04.01.09 | 19:51
Toergenjev, volgens Henk zijn feiten niet de waarheid. Het is zinloos om hem van informatie te voorzien.
Sonja | 04.01.09 | 19:52
Heeft Israël het alleenrecht op zelfverdediging?
Sonja | 04.01.09 | 19:59
Klopt Sonja.
Dat had ik dan kunnen citeren als Hopla zich had afgevraagd waarom de Israeliers zo volgzaam zijn.
antipode | 04.01.09 | 20:09
Zal dat in feite dan niet de kern zijn?
Onze God is beter dan de jouwe?
In zowel de Koran als de Bijbel wordt gesproken over het uitroeien van de ‘ander’.
Dan kan je de conclusie trekken dat deze bende nooit over zal zijn tot de één of de ander volledig is weggevaagd.
Lang leve de religies, gatverdamme.
hopla | 04.01.09 | 20:52
Het zionisme is geen religie. Dat is een ideologie. Net als het islamisme.
Sonja | 04.01.09 | 23:05
Tragische ironie: de Palestijnen moeten nu uit hun vluchtelingenkampen vluchten.
Sonja | 05.01.09 | 00:08
http://www.sweetliberty.org/issues/israel/roth-israel.html
Een goede site voor mensen die wat diepere achtergronden willen weten en niet verzeild willen raken in de welles nietus discussies.
Heb geprobeerd eventuele verdachte links te vinden naar de eigenaren, mochten die er zijn dan graag mij erop attenderen.
Toergenjev | 05.01.09 | 00:28
Op dit weblog veel actuele foto’s uit Gaza:
http://empire.blogsome.com/
Sonja | 05.01.09 | 00:35
Er zitten wel enkele goede links tussen Toergenjev, maar het is mij een beetje te veel ‘conspiracy theory’-achtig. Ook staat er een link naar ‘de protocollen’ in, die allang als hoax zijn ontmaskerd, maar nog steeds voor antisemitische doeleinden wordt gebruikt.
Ik ontvang van deze website elke dag een rij links, meestal naar nieuwsmedia:
http://www.informationclearinghouse.info/
Sonja | 05.01.09 | 00:38
BTW, video van dit log is opgenomen op een druk bezochte markt. Geen “Hamas-doel” dus.
Sonja | 05.01.09 | 00:46
Sonja | 05.01.09 | 00:38
Inderdaad, heb ook wat minder goede kanten van de eigenaren gevonden, (zeer discutabele standpunten) dus vergeet het linkje maar……
Verdomd lastig deze info war…
Toergenjev | 05.01.09 | 00:48
http://stanvanhoucke.blogspot.com/
Stan van Houcke is een onafhankelijk journalist. Ooit heeft hij gezien hoe Israëlische soldaten kinderen doodschoten. Zijn weblog is een kroniek geworden. Ook over andere onderwerpen. Daar veel info en links. Twee citaten.
Sonja | 05.01.09 | 01:10
Meer zogenaamde “Hamas-doelen”:
Tankvuur doodt kinderen in Gaza
GAZA/JERUZALEM - In de Gazastrook hebben de Israëlische aanvallers maandagmorgen volgens hulpverleners zeker acht kinderen gedood. Drie kinderen kwamen met hun moeder in de wijk Zeitoun in de stad Gaza om het leven toen een tank hun huis beschoot. Dit meldden medische hulpverleners.
In de Gazastrook hebben de Israëlische aanvallers maandagmorgen volgens hulpverleners zeker acht kinderen gedood. Drie kinderen kwamen met hun moeder in de wijk Zeitoun in de stad Gaza om het leven toen een tank hun huis beschoot. Dit meldden medische hulpverleners.
Elders schoten de Israëli’s vanaf oorlogsbodems op Shati ten zuiden van Gaza. Ze troffen er een huis waarmee ze zeven leden uit een gezin de dood injoegen, vijf kinderen en de twee ouders.
Sonja | 05.01.09 | 10:07
Gazet van Antwerpen, niet in NL media: 05/01 Tanks rukken op in zuiden Gaza, Hamas stopt met raketten
Voor het eerst sinds het begin van de vijandelijkheden, heeft Hamas geen raketten meer afgevuurd op Israël, ook is de organisatie nu wel bereid om deel te nemen aan onderhandelingen in Egypte.
…
Het plan om in Gaza binnen te vallen bestaat sinds minstens anderhalf jaar. Israëlische troepen hebben anderhalf jaar geoefend op deze inval, en daarbij is gebruik gemaakt van een nagebouwd model van Gaza-stad.
———–
Nu maar eens kijken hoe het ‘vredelievende’ Israël daarop reageert.
Sonja | 05.01.09 | 12:09
Hierbij een artikel uit de Volkskrant van heden. Binnen de SP is Harry van Bommel de Kop van Jut.
Teksten op meerdere spandoeken van afgelopen zaterdag in Amsterdam kon ik niet delen. Dit leidt tot verdeeldheid over de Palestijnse zaak.
Van Bommel ergert Kant met oproep tot intifada
Van onze verslaggever Theo Koelé
gepubliceerd op 05 januari 2009 02:45, bijgewerkt op 5 januari 2009 10:00
DEN HAAG - Het Tweede Kamerlid Harry van Bommel (SP) heeft woede gewekt met zijn oproep tot een Palestijnse intifada, een volksopstand. Hij ontkent geweld te prediken, maar collega-Kamerleden zien dat anders. SP-leider Agnes Kant is ongelukkig met de uitspraken van haar fractiegenoot.
SP kamerlid Harry Van Bommel en politiek activiste Greta Duisenberg nemen zaterdag deel aan de actie op het Museumplein in Amsterdam tijdens een landelijke actie tegen de Israëlische bombardementen op de Gazastrook. (ANP) Tijdens een demonstratie in Amsterdam tegen de oorlog in Gaza scandeerde Van Bommel zaterdag ‘Intifada intifada, Palestina vrij’. Onder de benaming intifada voerden Palestijnen tweemaal een bloedige strijd tegen Israël, inclusief bomaanslagen op burgers.
Van Bommel zei zondag geweld af te wijzen, ‘zoals ik altijd heb gedaan’. Een intifada ‘kan alle vormen aannemen, van burgerlijke ongehoorzaamheid tot geweld. De Palestijnen hebben het recht op te komen tegen de bezetting door Israël. De vorm van verzet is hun eigen keuze.’ Raketaanvallen door Hamas op Israël veroordeelt hij ‘ondubbelzinnig’.
VVD-Kamerlid Van Baalen noemt het optreden van de SP’er tijdens de betoging onaanvaardbaar. ‘Wie oproept tot geweld tegen Israëlische burgers verliest zijn geloofwaardigheid als volksvertegenwoordiger.’ ‘Collega Van Bommel toont zijn ware extreme gezicht’, schrijft PVV-leider Geert Wilders in een artikel op vk.nl/opinie.
SP-leider Agnes Kant heeft haar partijgenoot aangesproken op zijn gedrag. ‘Ik zou het niet zo gedaan hebben, want het leidt tot misverstanden. Anders dan het kabinet veroordelen wij alle geweld.’
Kant noemt het schokkend dat premier Balkenende in het tv-programma Buitenhof zei: ‘Veroordeling van Israël heeft geen zin, je moet beide partijen aanspreken.’ De SP wil de Kamer terugroepen van het reces, maar lijkt daarvoor geen meerderheid te halen.
Einde citaat uit de Volkskrant.
Kees Huizenga | 05.01.09 | 12:57
Lekker hypocriet zeg, Geert Wilders mag wel zeggen “flikker ze allemaal de Siniai in”. En iedereen houdt zijn mond. Moet je kijken wat er gebeurt wanneer iemand dat over de Israëliers zou zeggen.
Dat komt nog steeds omdat het beschaafde Westen de Palestijnen als Untermenschen ziet. Dat zit heel diep in onze cultuur ingebakken.
Natuurlijk is de SP tegen - die zien in een klap hun hele zorgvuldig geworven rechtse islamofobische electoraat verdwijnen. Denk je dat het Agnes Kant of Marijnissen wat kan rotten wat er met de Palestijnen gebeurt al 60 jaar lang.
Mijn voorspelling is nog steeds: als de doofpot lukt mag Harry blijven, zij het onder curatele (ik neem aan van ome Jan), zo niet dan vliegt hij eruit. “Persoonlijke omstandigheden”.
“Onder de benaming intifada voerden Palestijnen tweemaal een bloedige strijd tegen Israël, inclusief bomaanslagen op burgers.”
Typisch Volkskrant weer. We moeten hieruit begrijpen dat de Palestijnen twee keer een oorlog zijn begonnen tegen het arme weerloze vredelievende Israël. Bah!
Sonja | 05.01.09 | 14:19
Beste Sonja
Kijk ook eens naar dit filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=g0wJXf2nt4Y
jeroen | 05.01.09 | 15:21
Heb ergens gelezen dat Wilders dat heeft gezegd.
Als Wilders, net zo duidelijk en nadrukkelijk als Harry, iets dergelijks op een internationaal verspreid filmpje had verkondigd, zou de impact heel wat groter en de kritiek navenant geweest zijn.
Denk ik zo maar.
Daar waar Harry zich in grijs gebied begaf, bevondt Geert zich diep in de rode zone.
Zulke dingen zeg je niet.
En van Wilders kijkt niemand meer vreemd op.
Dat telt ook mee.
Wat dat betreft begint hij “sleets” te worden
Karabulet wordt ook niet genoemd, maar dat is ook nog niet zo`n smaakmaker.
Zo werkt dat.(Denk ik)
En dat Israel al anderhalf jaar geleden aan het oefenen was, daar kijk ik ook niet van op.
D`r zullen wel meer scenarios te bedenken zijn waar ze zich op voor bereiden.
Doet ieder defensieapparaat: Zich voorbereiden en hopen dat het nooit nodig zal zijn.
Alleen is in die regio de kans dat een scenario realiteit wordt nu eenmaal heel wat groter dan bij ons in de polder.
En wat Israel zal gaan doen nu Hamas gestopt is met raketbeschietikngen??
Denk gewoon het scenario volgen en alles wat maar met offensieve Hamas middelen te maken heeft gaat opruimen.
Wat dat betreft snap ik niet dat ze (Hamas)zaterdag al niet zijn gestopt.
Israel had toch zijn scenario wel afgewerkt, maar zich dan nog veel slechter in de publieke opinie geplaatst door toch Gaza binnen te vallen terwijl Hamas de vijndelijkheden had gestopt.
Maar ja ik ben ook geen strateeg.
antipode | 05.01.09 | 15:26
Natuurlijk!
Harry had achter het geweld van Israel moeten staan. Zoals het hoort. Want die mogen wel buitensporig geweld gebruiken op grote schaal. De doodstraf op afstand uitvoeren, zonder zo een irritant proces. Gewoon, boem van afstand, raketje, en weg Hamas-terrorist…
Of beter nog; Weg Palestijn!, want het zijn allemaal terroristen…
Nee, mensen, Harry heeft het gedaan!
Hij is de boosdoener, en niet Israel. Dat is toch logisch.
En Agnes K. moet eens een reality-check krijgen of zich gaan verdiepen in het conflict.
“Ik zou het niet zo gedaan hebben, want het leidt tot misverstanden.”
Dat geldt voor zo een beetje ALLES, Agnes…Dus niets meer zeggen over de toestanden in de zorg, dat zou weleens tot misverstanden kunnen leiden…
Harry, zoek een andere partij!!!
Ki Che Mundi | 05.01.09 | 16:02
Dit is toch ook waanzin?
http://www.liveleak.com/view?i=ab7_1231090199
Ik kots op de houding van Israeli’s, maar ik walg tot in mijn tenen over het misbruik en vergiftigen van deze kinderen. Hier is geen enkel excuus voor te bedenken. Een kinderbrein vergiftigen met haat en klaarstomen voor een bloedige strijd is gewoon afgrijselijk.
Verder denk ik dat de discussie tot helemaal niets leidt, een ieder die een andere mening heeft (welke dan ook)lijkt de ander geen ruimte te willen geven. Net als in het MO heeft ieder zijn eigen perspectie en oordeel.
Het eenzijdig naar de één of de ander wijzen begint steeds meer op een pissingcontest te lijken, en dat schiet niet op.
Er is mi maar 1 gerechtvaardigde reactie en dat is dat het geweld aan beide kanten onmiddelijk en op straffe van sancties moet worden gestopt.
hopla | 05.01.09 | 16:17
Israel heeft een voorstel om bij een bestand Peacekeepers te stationeren afgewezen.
Hamas, de Palestijnse Autoriteit, heb ik daar nog niet om horen vragen.
Ze zouden dat op hun grondgebied toch ook eenzijdig zouden kunnen doen.
Klaarblijkelijk wenst geen van de partijen structureel pottenkijkers om zich heen.
In inderdaad Hopla er zijn veel verschillende invalshoeken om de zaak te bekijken zonder de extremiteiten, door wie dan ook begaan, te bagatelliseren en de media bieden, je wees er gisteren ook al op, voor ieder wel wat wils aan.
antipode | 05.01.09 | 16:31
Jeroen MEMRI is een zionistisch propaganda instituut. Doe me een lol.
Hopla, zo heb ik ook foto’s van joodse jeugd. Laat je toch niet gijzelen door Fitna-filmpjes. Weet jij hoe racistisch Israëlische kinderen worden opgevoed? Nee, want dat lees je niet. Je informatie is te eenzijdig.
Je kunt er niet mee goedpraten wat Israël momenteel doet. Of wel? En nee, dat ga ik geen ruimte geven. Als mens. Ik vind trouwens dat jij er een pissing contest van maakt, door steeds maar met ‘bewijzen’ te komen waarom Palestijnen niet deugen.
Antipode “Israel heeft een voorstel om bij een bestand Peacekeepers te stationeren afgewezen.”
Natuurlijk. Ze willen niet betrapt worden. Denk aan Sabra, Shatila, Jenin. Wie doet Israël wat.
Sonja | 05.01.09 | 17:32
Je begrijpt mijn punt denk ik niet Sonja, Antipode vermoed ik wel.
Nogmaals, iedereen kan vanuit zijn eigen oogpunt en waarheid de ander bestoken met foto’s, artikelen ed. Dat wil ik duidelijk maken. Ja,ook Joodse kinderen worden niet bepaald opgevoed met liefde voor hun buren,hoef je mij niet te vertellen.
Ik ben het zat dat mensen in Nederland zich net zo onwrikbaar en vol haat naar de ‘andere kant’ toe gedragen in woord, door de ander geen enkele ruimte te geven, ofwel af te schilderen als een antisemiet, moslimknuffelaar of zionistische islamofoob.
Er schijnt blijkbaar de laatse week een verplichting te zijn opgelegd om een kant te kiezen in het conflict, nou dat vertik ik gewoon. Je mag het van mij laf, hypocriet, of dom noemen, maar ik blijf beide veroordelen. Je zal mij dus niet zien op een pro-palestina of pro-israeldemo
Het is niet zo zwart/wit, er zit wel degelijk een grijs gebied tussen.
Ik laat me door niemand gijzelen, en neem de links, berichten ed van beide kanten tot me, of die nu pro-palestina of pro-Israel zijn. Mensen die alles wat niet in hun denkrichting past meteen afschilderen als fout of ‘zionistisch’ laten zich gijzelen want hun mening zit al in beton gegoten en laat geen enkele ruimte voor nuance of campassie toe.
Ik kan alleen maar concluderen dat de wereld krankzinnig is geworden en mensen tegen elkaar worden uitgespeeld.
hopla | 05.01.09 | 19:14
Waarom zou ‘niet kiezen’ een goede zaak zijn? Men kiest al 60 jaar voor Israël, en wie is daar mee opgeschoten? Israël, ten koste van een ander volk. Genoeg is genoeg!
Het gaat niet om gelijkwaardige partijen, met gelijkwaardige belangen en gelijkwaardig leed. Maar ik kies voor recht, en betekent automatisch dat ik tegen de Israëlische regering moet zijn. In alle opzichten. Als mens. En als moeder. Zou de situatie enigzins gelijkwaardig zijn, ja dan zou ik ervoor kunnen kiezen om niet te kiezen.
Zelfs de huidige minister van Defensie Ehud Barak stelde “Ik zou me bij een terroristische groepering aansluiten” toen hij gevraagd werd wat hij zou doen als hij als Palestijn geboren zou zijn. Dat geeft de waanzin goed weer.
Neem van me aan, MEMRI is écht een zionistisch propagandainstituut. Zionisme is onder joden een hele normale zaak hoor. Ik schat in dat 80% het zionisme aanhangt. Dat het in mijn ogen niet deugt, net als bijv. het islamisme, is mijn mening. Het zionisme zit vol racistische elementen waar ik geen heil in zie. Niet voor niets werd zionisme een tijd lang door de VN bestempeld als racistische ideologie. Totdat Bush er een einde aan maakte, want dat kwam niet goed uit met zijn zogenaamde War on Terror.
Sonja | 05.01.09 | 20:23
Dat de Algemene Vergadering van de VN een resolutie heeft aangenomen heeft dat Zionisme gelijk staat aan racisme zegt niet zoveel. Die resolutie is voorgesteld door Arabische politiestaten en ondersteund door meer landen die democratisch gezien niet zoveel voorstellen. Net zoals Libie nog niet zolang geleden voorzitter was de VN Mensenrechten Commissie.
Een verder is lang niet iedere Zionist een voorstander van Eretz Israel, zoals veel mensen denken.
Een groot deel van de Israeli’s vinden de kolonisten maar dwazen die onevenredig veel uit de staatsruif vreten. Vergeet niet dat de normale Israeli in dienst moet terwijk de ultra orthodoxen daarvan vrijstelling hebben.
Henk K. | 05.01.09 | 21:17
Als de VN een resolutie aanneemt zegt dat wel heel veel Henk. Zo belangrijk is dat dat ze daar oorlogen voor voeren en landen voor in de as leggen (behalve Israël). Alleen dat wil jij nu even niet weten, dus probeer je onbelangrijk te maken.
De kolonisten zijn heel belangrijk voor Israël. Zo belangrijk dat ze daar het internationationaal recht voor schenden. Je kent de feiten weer niet Henk. Ook worden ze financieel gesteund door joden in andere landen. Het doel is namelijk om zoveel mogelijk land in te pikken voor Israël, niet meer en niet minder. De grootste sponsor is natuurlijk weer de VS.
Sonja | 05.01.09 | 21:35
De joods-Israelische hoogleraar Benjamin Beit-Hallahmi stelt in zijn boek Original Sins: ‘Het lijden van de joden door de eeuwen heen, en speciaal tijdens de Holocaust, is gebruikt om het ontzeggen van Palestijnse rechten te rationaliseren en te rechtvaardigen. Dit is zo doeltreffend gebeurd dat de Palestijnen beschouwd worden als de agressors in het Israëlisch-Palestijnse conflict, dat gezien wordt als een simpele voortzetting van de eeuwenlange joodse vervolging.’
Sonja | 05.01.09 | 21:40
Ik ben niet ‘men’, en heb van het beetje dat ik ervan weet en meegekregen heb in al die jaren nooit een keuze gemaakt om onvoorwaardelijk de ene of andere kant te kiezen.
Ik had en heb afschuw voor onderdrukking en de situatie van de Palestijnen, net zoals ik afschuw voel voor de daden van de radicalen in Palestina. Als mens en als moeder.
Een raket ,bom, of kogel veroorzaakt bij elk mens verwondingen of de dood.
De VS stuurt Israel wapens, Iran aan de Hamas, en beide hebben schijt aan wat het teweeg brengt. De een doet het voor de poen, de ander voor de heilige oorlog.
hopla | 05.01.09 | 21:50
@76
Je bent in de war met resoluties van de Veiligheidsraad en de AV van de VN. De laatste heeft niet veel te vertellen, de eerste kan inderdaad troepen sturen. De AV niet.Ook kunnen de permanente leden van de VR in de AV geen veto uitspreken.
Vaak wordt de vergissing gemaakt dat de VR de regering is en de AV het parlement. Dat is echter niet zo. De VR hoeft geen verantwoording af te leggen aan de AV. De VN zit veel losser in elkaar dan de meeste mensen denken.
Het grootste deel van de Israeli’s is de kolonisten meer dan zat. De bezetting kost een fors deel van de begroting en de niet-kolonisten kunnen/moeten daar keer op keer weer hun dienstplicht uitoefenen.
Daarnaast hebben de meeste kolonisten,die meestal ultra orthodox zijn, vrijstelling van dienst en krijgen enorme subsidies.
De enige reden waarom dat kan is omdat geen enkele politiek blok in Israel een meerderheid in de Knesseth kan krijgen zonder de religieuze partijen. Dat de Gazastrook ontruimd is,had dan ook alleen maar te maken omdat links en rechts toen samen in 1 regering zaten.
Verder kunnen Israeli’s niet eens trouwen als ze niet gelovig zijn. Dat doen ze wel, maar dan op Cyprus o.i.d. of ze bekennen zich voor de vaak. Er zijn dan ook genoeg rabbi’s die niet gelovig zijn en dat soort huwelijken willen voltrekken. Een vriend van mij is zo getrouwd.
Dat ik de feiten niet ken,is een stromanredenering. Dat we het niet eens zijn, dát is wat anders. Maar doe het niet met zo’n dooddoener af, dat siert je niet.
Israel is niet zo eendimensionaal zoals jij schetst. De meeste inwoners uit Tel Aviv hebben ronduit een hekel aan de ultra’s uit Jeruzalem.
En verder kan je wel allerlei bronnen noemen die de Palestijnen willen vernietigen e.d. maar dat is maar een mening. Net zoals Geert Wilders niet de mening van “het Nederlandsche Volk” verkondigt.
Maar wat me altijd frappeert is het feit dat de Arabische wereld de Palestijnen altijd en iedere keer weer laten barsten.
Het vingertje naar de VS is terecht,maar waar is het vingertje naar de Arabische staten?
Henk K. | 05.01.09 | 22:03
@5
Gaza was geen bezet gebied!
Henk K. | 05.01.09 | 22:20
O nee Henk? Wie controleert de grenzen? Wie heeft het luchtruim boven Gaza in handen? Wie heeft de zee langs Gaza bezet? Hou het alsjeblieft een beetje realistisch.
Je hebt toch nog niet alle bekende hasbara puntjes afgewerkt. Ben benieuwd wat de volgende wordt om oorlogsmisdaden goed te praten.
Sonja | 05.01.09 | 22:29
@10
Die wapens worden niet gebruikt tegen het leger, maar tegen de burgerbevolking. Ze worden wel raketten genoemd maar militair stellen ze niets voor. Het zijn niet meer dan kachelpijpen met kruit. Maar Hamas zoekt wel bewust burgerdoelen uit.
Net zoals Hezbollah dat een paar jaar geleden deed.
Henk K. | 05.01.09 | 22:30
Ik praat niets goed, ik stel daar alleen wel wat andere feiten tegenover.
Maar mag Israel niets doen? Op Sredot zijn in 8 jaar tijd meer dan 5700 raketten neergedaald.
Moet het leger dan maar toekijken?
Maar waarom ga je niet op mijn andere punten in?
Henk K. | 05.01.09 | 22:34
@78 Hopla “heb van het beetje dat ik ervan weet en meegekregen heb in al die jaren nooit een keuze gemaakt om onvoorwaardelijk de ene of andere kant te kiezen.”
Dat heb je misschien meegekregen maar klopt het ook? In werkelijkheid heeft iedereen altijd voor Israël gekozen, tot op de dag van vandaag.
En nou ga je weer gelijkwaardige rivalen maken van Israël en Hamas. Dat is gewoon niet reeël. Hamas is echt het kindje van Israël hoor. De stichter van israël, Ben Goerion, stelde al dat een joodse staat nooit mogelijk zou zijn zonder een vijandige Arabische minderheid in hun midden. Want die zouden de etnische zuivering altijd legitimeren. Golda Meir financierde Hamas. Israël gaat er nog steeds van uit dat hoe harder je de Palestijnen slaat, hoe meer ze zich zullen afkeren van Hamas. Het tegendeel is allang bewezen. Integendeel, Israël kweekt alleen maar meer haat tegen ‘de joden’ en dus meer ‘martelaren’ (die in Israël trouwens ook zo genoemd en vereerd worden). En dat zal haar ondergang worden. De enige hoop voor de Palestijnen is dat Hamas zo veel Israëlische soldaten doodt dat de publieke opinie in Israël zich tegen de aanval gaat keren.
Sonja | 05.01.09 | 22:51
De Zionisme = Racismeresolutie, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigde_Naties_Resolutie_3379
Frisse landen, die indieners en voorstemmers…
Henk K. | 05.01.09 | 23:03
@83 De bezetting van Gaza is een feit en de hele wereld noemt het daarom zo. Behalve USraël en de pro-Israël lobby natuurlijk.
“Maar mag Israel niets doen?”
Okee Henk, wanneer denk je dat Israël de diplomatieke middelen gaat gebruiken?
“Op Sredot zijn in 8 jaar tijd meer dan 5700 raketten neergedaald.”
O gisteren las ik in Trouw “tienduizenden in 7 jaar”. Wie telt die dingen eigenlijk.
Waarom geef jij geen antwoord op @49: “En hoeveel raketten, granaten, mortieren en bommen heeft Israël gegooid op de mensen die geen kant uitkunnen Henk? Doe me een plezier, maak eens een tabelletje.”
Waarom geef jij geen atwoord op:
http://sptransparant.blogsome.com/2008/12/28/harry-van-bommel-israels-tegenoffensief/#comment-11335 ?
Ik zie in @79 alleen maar een herhaling van beweringen die ik reeds weerlegd heb. Verder wens je niets aan te nemen van mensen die honderd keer meer weten over de zaak dan jij en ik, en nog wel joodse Israëliers ook. Dan houdt het toch op Henk?
“En verder kan je wel allerlei bronnen noemen die de Palestijnen willen vernietigen e.d. maar dat is maar een mening.”
Kijk, dat vind ik nou zo hypocriet! Als Hamas (of Van Bommel) dat zou vinden is het volgens jou opeens niet zo maar een mening, integendeel, dan is dat een legitemering voor een slachting. Maar als het om Geert Wilders gaat opeens wel. Denk eens na over wat je allemaal beweert.
“maar waar is het vingertje naar de Arabische staten?”
Maar waar is het vingertje naar onszelf? De Arabische staten zijn in ieder geval tegen de slachting. Dat is meer dan wij, het Westen, kunnen opbrengen.
Sonja | 05.01.09 | 23:09
“Frisse landen, die indieners en voorstemmers…”
Leg eens uit Henk: hoe fris is Israël? Hoe fris is de VS? Beperk het desnoods tot slachtoffercijfers van illegale oorlogen en genocides.
Sonja | 05.01.09 | 23:11
@84
Je stelt nu wel een aantal zaken die helemaal niet kloppen.
Hamas is opgericht in de jaren ‘80. Onder Begin. Golda Meïr was toen al dood. En onder het cynische motto:’De vijand van mijn vijand is mijn vriend’. Dat is overigens niets bijzonders.
Wat Ben Goerion bedoelde had overigens niets van doen met racisme maar juist dat ieder volk recht heeft op een eigen natie. Het natiedenken is trouwens iets van de 19e eeuw.
Ben Goerioen doelde nu juist op zijn ervaringen in Oost Europa en het Habsburgse Oostenrijk, waar erg veel minderheden voorkwamen die geen zeggenschap hadden. Net zoals in Polen en de UssR. Hij vond dus dat Israel niet kon bestaan met een grote minderheid die geen rechten had.
Henk K. | 05.01.09 | 23:17
Uit je laatste zin proef ik eigenlijk gewoon onvervalste haat richting Israel,dat kan ik even niet behappen.Frustratie, verdriet, machteloosheid,woede,daar kan ik nog wel wat mee,en begrijp ik ook. Maar als je van mening bent dat het doden van zoveel mogelijk Isr. soldaten de enige hoop zal zijn,lijkt het mij verstandig dat ik even niet meer reageer op dit topic.
hopla | 05.01.09 | 23:20
@87
Stop nu eens even met jij-bakken,Sonja.J kan beter.
Waren Ingediend door: (25, donkergroen) Afghanistan, Algerije, Bahrein, Cuba, Dahomey, Egypte, Guinee, Irak, Jordanië, Koeweit, Libanon, Libië, Mauritanië, Marokko, Noord-Jemen, Oman, Qatar, Saoedi-Arabië, Somalië, Soedan, Syrië, Tunesië, Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Jemen.
Voor: (72, lichtgroen) De 25 indieners, aangevuld met: Albanië, Bangladesh, Brazilië, Bulgarije, Burundi, Cambodja, China, Congo, Cyprus, DDR, Equatoriaal-Guinea, Gambia, Grenada, Guinee-Bissau, Guyana, Hongarije, India, Indonesië, Iran, Kaapverdië, Kameroen, Laos, Madagaskar, Maleisië, Maldiven, Mali, Malta, Mexico, Mongolië, Mozambique, Niger, Nigeria, Oeganda, Oekraïne, Pakistan, Polen, Portugal, Rwanda, Sao Tomé en Principe, Senegal, Sri Lanka, Tanzania, Tsjaad, Tsjechoslowakije, Turkije, Sovjet-Unie en Wit-Rusland
Toen zulke lekkere landen?
Henk K. | 05.01.09 | 23:20
@Hopla, bedoel je mijn zin: “De enige hoop voor de Palestijnen is dat Hamas zo veel Israëlische soldaten doodt dat de publieke opinie in Israël zich tegen de aanval gaat keren.”
Haat? Nee hoor, gewoon realistisch. Een andere hoop hebben ze namelijk niet. Of wel? Niemand doet toch verder wat voor hen? Of wel? En ja, de werkelijkheid is niet prettig.
Klopt Henk, het was de oprichter van Hamas, die toen nog bij de Muslim Brotherhood zat. “Ahmed Yassin, the spiritual leader of the Islamist movement in Palestine, returning from Cairo in the seventies, established an Islamic charity association. Prime Minister Golda Meir, saw this as a an opportunity to counterbalance the rise of Arafat’s Fatah movement. .According to the Israeli weekly Koteret Rashit (October 1987), “The Islamic associations as well as the university had been supported and encouraged by the Israeli military authority” in charge of the (civilian) administration of the West Bank and Gaza. “They [the Islamic associations and the university] were authorized to receive money payments from abroad.”"
Lees verder: http://www.globalresearch.ca/articles/ZER403A.html
Benny Morris in Haaretz:
Ben-Gurion was a “transferist”?
“Of course. Ben-Gurion was a transferist. He understood that there could be no Jewish state with a large and hostile Arab minority in its midst. There would be no such state. It would not be able to exist.”
I don’t hear you condemning him.
“Ben-Gurion was right. If he had not done what he did, a state would not have come into being. That has to be clear. It is impossible to evade it. Without the uprooting of the Palestinians, a Jewish state would not have arisen here.”
http://www.haaretz.com/hasen/pages/ShArt.jhtml?itemNo=380986
Ter informatie: Benny Morris word door het CIDI als leidraad gebruikt.
Sonja | 05.01.09 | 23:59
Henk, je beantwoort mijn vragen niet.
Sonja | 05.01.09 | 23:59
Henk, Van den Broek vertelt net in P&W dat het ideaal van Eretz Israël nog steeds in zowel het partijprogramma van de Likud als in die van Kadima staat. Wat is jouw reactie daarop?
Sonja | 06.01.09 | 00:32
@90 Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Verder suggereer je dat de VN geen zeggenschap heeft wanneer er teveel landen van het lijstje ‘foute landen’ van Henk. K. in Nederland bij zaten. Dat zou me een mooie boel worden Henk, om te beginnen de invoering van Apartheid bij de VN.
En in het algemeen is dit geen bewijs dat het zionisme geen racistische elementen zou bevatten. Het is blijkbaar toch een issue geweest. En zoals ieder zinnig mens zal toegeven, niet onterecht.
Sonja | 06.01.09 | 07:40
@93
Wat ik van Van den Broek vind? Een Roomse gluipkop die kruipt voor Saoedi Arabie en Iran. Denk nog maar eens aan “De dood van een prinses” en de slipjessmijterij van Rudi Carell.
Henk K. | 06.01.09 | 09:35
@94
De resolutie Zionisme = Racisme is een rechtstreeks gevolg van de Yom Kippur oorlog. De resolutie is later ook ingetrokken.
Maar welke van de genoemde landen was toen een democratische rechtsstaat?
Henk K. | 06.01.09 | 09:38
Hopla@89
Als er meer Israelische bodybags komen zal de binnenlandse publieke opnie zich meer en meer tegen de huidige actie gaan richten.
Dat verwachtte, ik meen Conny Musch, in antwoord op desbetreffende vraag.
Er komen klaarblijkelijk al meer en meer vragen vanuit de bevolking in de trant van : “Is het punt niet al duidelijk gemaakt?”
Zal doorgaan geen “brug te ver blijken te zijn”
Gezien vanuit dat perspectief zullen “meer Israelische bodybags” in het voordeel van de Palestijen gaan werken.
antipode | 06.01.09 | 10:33
Dit zegt WIKI er over:
“In 1975 bepaalde de Algemene Vergadering van de VN in Verenigde Naties Resolutie 3379 dat zionisme een vorm van racisme is.
Secretaris-Generaal Kofi Annan noemde dit in 1998 één van de dieptepunten in de geschiedenis van de Verenigde Naties[1].
De Algemene Vergadering trok resolutie 3379 in 1991 weer in door middel van resolutie 4686.”
antipode | 06.01.09 | 10:39
http://www.un.org/News/Press/docs/2004/sgsm9375.doc.htm
De toespraak van Kofi toendertijd.
antipode | 06.01.09 | 10:44
“Let us acknowledge that the United Nations’ record on anti-Semitism has at times fallen short of our ideals. The General Assembly resolution of 1975, equating Zionism with racism, was an especially unfortunate decision. I am glad that it has since been rescinded.”
antipode | 06.01.09 | 10:48
Henk,
@95 Dat was mijn vraag niet, en is dus ook geen antwoord op mijn vraag Henk, en wat jij persoonlijk van Van den Broek vind is niet van belang. Je moet eens ophouden met net te doen alsof het hele conflict draait om de mening van Henk K. en dat Henk K. zou bepalen wat de problemen zijn.
@96 Geef nou eerst maar eens antwoord op @87 en @94
Sonja | 06.01.09 | 10:49
@Sonja,
je vraagt wat ik van de reactie van Van den Broek vindt. Daar heb ik mijn mening over gegeven.
En over je vraag op 94: die resolutie kwam er niet zomaar. Het had allemaal geen ruk met Israel te maken maar alles met geo-politiek. De USSR probeerde een wig te drijven binnen de Arabische landen. Dacht je dat dat de indieners van die resolutie maar iets gaven om de Palestijnen?
En ik zou je toch aanbevelen om ook eens de andere kant te bekijken van dit conflict.
En ik bepaal helemaal niet wat het probleem is en waar het om draait. Maar de stelling: “Palestijnen = zielig, Israel = misdadig” is me net iets te simpel. Een beetje Harry van Bommel-achtig. Of Meulenbelterig zoals je wilt.
Henk K. | 06.01.09 | 11:16
Antipode: het is Conny Mus, maar hij is wel een mensch
De toespraak was voor een anti-semitisme conferentie. Dat vormt dus een context. Zou het over over het joodse anti-semitisme gaan (Arabieren zijn ook semieten), dan zou zijn insteek weer anders zijn. Duidelijk is wel dat de Israëlische lobby heel hard heeft gewerkt om anti-zionisme gelijk te stellen aan anti-semitisme. Gelukkig heeft niemand dat serieus genomen.
Sonja | 06.01.09 | 11:19
@102 Henk, ik vroeg niet naar jouw mening over Van den Broek, maar over dat Eretz Israël gewoon in de standpunten van de partijen staat als doelstelling. Dus?
Probeer het nou even gewoon bij de feiten te houden, en niet de discussie om te leggen naar jou mening. Die is, nogmaals, niet belangrijk in het conflict.
Dus jij beweert dat het zionisme geen racistische elementen bevat? Nou, dan klopt je bewering niet met de feiten. Begin eens bij Herzl en Ben Goerion.
Je laatste alinea is weer off topic en draagt niets bij aan de discussie.
Sonja | 06.01.09 | 11:26
Weer een oorlogsmisdaad:
Israël bestookt scholen VN
En laat dat nou net de plekken zijn waar (grotendeels) Palestijnse moeders met kinderen schuilen voor het Israëlische geweld.
Sonja | 06.01.09 | 11:57
gelukkig is de berichtgeving van Sonja HELEMAAAAAAL niet eenzijdig!
Matthijs | 06.01.09 | 12:12
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/01/waarom_powned_nodig_is.html#comments
Matthijs | 06.01.09 | 12:14
GeenStijl is ‘amusement’, geen berichtgeving.
Natuurlijk is mijn berichtgeving eenzijdig. Ik ga namelijk niet het standpunt van onze regering, hun bondgenoten en zijn lakeien herhalen.
Ben jij ook zo voor oorlogsmidaden Matthijs, of vlucht je nu weer weg.
Sonja | 06.01.09 | 12:21
Duidelijkheid:
“En ja, de Palestijnse bevolking lijdt ook vreselijk, maar heeft daar in meerderheid door de verkiezing van Hamas wel voor gestemd.”
Tom van Bemmelen, voorzitter van Likoed Nederland en oud-VVD-lid van de Eerste Kamer.
Het collectief straffen van een bevolking (sic: om hun mening, binnen een democratisch proces) is ook een oorlogsmisdaad.
Sonja | 06.01.09 | 12:24
Als je de moeite genomen had om het videofragment te kijk Sonja had je gezien dat het kwam uit één vandaag!
Ik ben tegen elke vorm van oorlogsmisdaden!
Schrijnend dat jij voor de misdaden van Hamas blijkt te zijn..
Matthijs | 06.01.09 | 12:33
O ja joh? Waar zeg ik dat Matthijs?
…maar je durft je niet tegen oorlogsmisdaden uit te spreken? Blijkbaar?
GeenStijl spam doe ik niets mee. Zet voortaan dus maar een echte link neer.
Sonja | 06.01.09 | 13:20
Augustus 1982 schreef dr. Shlomo Shmelzman een open brief aan de pers, waarin hij zijn hongerstaking aankondigde die hij uit protest tegen de Israëlische bombardementen van Libanon was begonnen. De Israëlische strijdkrachten maakten toen gebruik van clusterbommen, napalm en fosforbommen tegen een burgerbevolking.
De term ‘tweepotige beesten’ is afkomstig van het vurige pleidooi dat de Israëlische premier Menachem Begin kort daarvoor in juni 1982 voor de Knesset hield ter ondersteuning van de Israëlische aanvallen op Palestijnse vluchtelingenkampen in Libanon: “(De Palestijnen zijn) beesten die lopen op twee poten.”
Sonja | 06.01.09 | 13:31
http://www.eajg.nl/index.asp?navitemid=101&type=3&item=2107
antipode | 06.01.09 | 16:51
Maar wat zegt van Bommel, de SP expert in deze, nu eigenlijk?
En hoe logisch is het dat de andere partijen hierop de zwarte piet toe willen spelen via de bijna-niet-wetenden?
Intifada is an Arabic word for shaking off, though it is generally translated into English as rebellion. According to a
2007 article in the Washington Post, “the word “intifada” crystallized in its current Arabic meaning during the first Palestinian uprising in the late 1980s and early 1990s”. It is often used as a term for popular resistance to oppression.
Aldus de engelse wikipedia.
En, wat denken wij als NL-je hieraan te gaan doen/oplossen!?
a.f. weger | 06.01.09 | 20:24
Dat is een heel zinnig artikel Hopla. De schrijfster zal wel balen van haar laffe partij…
a.f.weger, wij als NL-je kunnen alleen indirect wat doen. Zelf hou ik het op informeren en de terreur van Israël te openbaren, die nog steeds wordt verzwegen, in de media. Ook schrijf ik politici aan. Na 2 weken heb ik eindelijk een antwoord, maar daar zakt je broek van af. Ze stellen meer in het werk om de aanval goed te praten dan om politiek te bedrijven.
Sonja | 06.01.09 | 20:31
Sonja | 06.01.09 | 20:35
Verhagen wil de bezetting van Israël gaan overnemen.
We worden geregeerd door waanzinnigen.
Sonja | 06.01.09 | 23:59
Robert Fisk over het Israelische bombardement van de VN school:
en
Daarbij moet ik ook denken aan een uitspraak van George Galloway: “All young Muslims need to radicalise is television set.”
Django | 07.01.09 | 11:16
Hierbij de visie van Ephimenco in Trouw van 6 januari 2008. Deze keer ben ik het met hem eens.
Zie: http://www.trouw.nl/opinie/columnisten/article1938115.ece/Intifada___.html
Harry van Bommel heeft zich inmiddels “bekeerd”. Op last van Agnes Kant. Hij bedoelde een niet-gewelddadige intifada. Alsof het historisch beladen begrip “intifada” kan worden gedevalueerd tot geweldloos verzet. Gegeven de teksten op de spandoeken in Amsterdam d.d. 3 januari 2008 dachten de demonstranten daar gans anders over…
Oud-minister Hans van den Broek sprak op 5 januari j.l. bij Pauw & Witteman zeer wijze woorden. Oud-premier Dries van Agt verdedigt de Palestijnse zaak op overtuigende wijze.
Kees Huizenga | 07.01.09 | 13:09
Als er nou eens met het vingertje gewezen werd naar de mensen die NIETS zeggen, die zwijgen, die toekijken, collaboratiegedrag vertonen (ken uw geschiedenis), dan zou ik zeggen, ja dat is lef hebben. Maar Den Haag zit vol met lafbekken. Bezoldigde lafaards.
Sonja | 07.01.09 | 13:32
Intifada
Eigenlijk gek, dat de intifada op Tianamen Square weer helemaal okee was. Weet je wel, die man die de moed had om voor een tank te gaan staan? Die wordt als held vereerd. De vredesactiviste Rachel Corrie ging voor een Israëlische bulldozer staan, en werd toen ijskoud overreden. En de wereld draaide zich om en snurkte verder.
Sonja | 07.01.09 | 13:43
Nederlanders zijn nu ook trots op de intifada tegen de Duitse bezetters. Ik denk dat voor islamofoben het woord “intifada” een rode lap is.
De opstand in het Getto van Warschau was ook een soort intifada. En de situaties in de Gazastrook en het Getto van Warschau lijken meer op elkaar dan de meeste mensen willen toegeven.
Django | 07.01.09 | 15:18
Ik ben geen fan van Hamas (met religieuze fundamentalisme wil ik niets te maken hebben) maar het is de moeite waard om eens een standpunt van Hamas te lezen.
Zoals Khalid Mish’al terecht opmerkt: het Israelische leger viel Gaza ook binnen toen Arafat en Fatah aan de macht waren. Dat het om “regime change” gaat is dus weer een leugen.
Waat het wel om gaat: de verkiezingen voor de Knesset. Ehud Barak’s partij stevende op een dramatische verlies af. Dankzij het offensief tegen de burgers van Gaza (Gaza heeft geen leger) stijgt zijn partij ieder dag in de peilingen. Daardoor zal het Livni en Barak waarschijnlijk toch lukken om aan de macht te blijven.
Hoeveel Palestijnse levens is een zetel in de Knesset waard?
Django | 07.01.09 | 15:53
Sonja | 07.01.09 | 15:55
Kijk, zo moet je dat doen. Nu maar eens kijken of we in een democratische rechtstaat wonen.
Sonja | 07.01.09 | 16:22
Racisme en Apartheid in Israël
Juni 2007 meldde het Israëlische Democratie Instituut dat ‘slechts de helft’ van de joodse Israëli’s ‘van mening is dat joden en Arabieren volledig dezelfde rechten moeten hebben. Onder de joodse geënquêteerden steunde 55 procent de gedachte dat de staat Arabische emigratie uit Israël moet bevorderen en 78 procent zijn tegen de deelname van Arabische politieke partijen aan de regering. Volgens een studie van de Universiteit van Haifa vindt 74 procent van de joodse jeugd dat Arabieren ‘‘vies’’ zijn. ABRI stelt dat wetsontwerpen die in de Knesset worden ingediend bijdragen aan de délegitimering van de Arabische ingezetenen van het land, zoals wetsvoorstellen om het stemrecht… te verbinden aan de militaire dienstplicht… Het gaat ook om wetsontwerpen waarbij ministers en parlementsleden verplicht worden om een eed van trouw af te leggen aan een joodse staat… “Arabische burgers worden regelmatig slachtoffer van spot op vliegvelden,” aldus het rapport. Het stelt vast dat Arabische ingezetenen onderworpen worden aan “raciale karakterschetsen” die hen classificeren als een veiligheidsgevaar. De regering bedreigt ook de vrijheid van meningsuiting van Arabische journalisten door met de zweep van economische boycot te zwaaien en door het publiceren van regeringsaankondigingen in kranten die haar politiek bekritiseren, te stoppen.
Sonja | 07.01.09 | 19:29
@124
Ik vind de vergelijking tussen wat de Duisters in WOII deden en wat Isreal nu doet in Gaza erg onsmakelijk.
De nazi’s waren er op uit om de Joden te vernietigen en wat je ook vind van Israel, Israel is er niet op uit om de Palestijnen te vernietigen.
Henk K. | 07.01.09 | 19:42
Henk ik ken zo onderhand jouw voorkeuren wel, en wat jij onsmakelijk vind, maar vooral ook wat je niet onsmakelijk vind. En is het mijns inziens idiotie om de holocaust als graadmeter te nemen en alles wat er onder zit te marginaliseren. De holocaust duurde ook niet 60 jaar. De rechten en wetten waar ik steeds op hamer zijn er juist gekomen om een tweede holocaust te voorkomen. Denk daar eens over na, en over hoe het komt dat jij daar geen boodschap aan hebt. Je bent toch geen ‘ontkenner’?
Bij veertien van de vijftien rechters van het Internationaal Gerechtshof bestaat er geen enkel meningsverschil over de illegaliteit van de Muur en de Joodse nederzettingen en de annexatie van Oost-Jeruzalem. De reden dat het Internationaal Gerechtshof zich in feite unaniem uitsprak tegen de Israëlische politiek in de bezette gebieden, is dat het hier geen gecompliceerde, moeilijk te bewijzen of controversiële vraagstukken betreft.
Sterker nog, naderhand bepaalde de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties dat alle aangesloten landen er alles aan moeten doen om ervoor te zorgen dat Israel het internationaal recht gaat respecteren. Die resolutie werd met overgrote meerderheid aangenomen en mede door Nederland ondertekend. Denk daar ook eens over na.
Of ben jij echt een ontkenner? Meldt dat dan even want dan hoef ik me niet meer te irriteren aan jouw kinderlijke en/of racistisch gemotiveerde opmerkingen.
Je tweede zin is net als een kleuter, die als hij zijn ogen dicht doet, denkt dat hij onzichtbaar is.
Sonja | 07.01.09 | 20:29
O ja, en Henk, hoe onsmakelijk zou jij het vinden wanneer er 700 Israëliers de dood in waren gejaagd? Of zou je er dan weer de holocaust bijslepen? Ik denk van wel.
Sonja | 07.01.09 | 20:31
Ik ben helemaal geen ontkenner. Maar de vergelijking met de Holocaust gaat absoluut niet op. Hitler Duitsland had als beleid de vernietiging van de Joden en zigeuners. Dat is uniek. Wat er in Israel gebeurt heeft in de verste verten niets met de Holocaust te maken omdat Isreal er niet op uit is de Palestijnen te vernietigen.
Vandaar dat ik de vergelijking met de Holocaust onsmakelijk vind. En ook als je kijkt naar de aantallen Palestijnen die na 1948 zijn omgekomen door het handelen van Israel is het ook geen vergelijking.
Wat wel te vergelijken is met de Holocaust is bijvoorbeeld Darfur maar ook bijvoorbeeld Cambodja in de jaren ‘70. Of het afvoeren van bepaalde volkeren in de Ussr naar Siberie.
En waar blijkt dan uit dat ik kinderlijke of racistisch gemotiveerde opmerkingen maak?
Ik zie de zaak uit een ander perspectief dan jij. Dat is toch niet erg? En dat we het niet eens zijn is ook niet erg. Maar ga niet op de man spelen, dat bederft de discussie.
En om even volstrekt duidelijk te zijn: Israel moet direct en nu stoppen met het geweld in Gaza.
Ja ik ben Joods, dus ik neig wat meer naar Israel. Dat mag toch? En juist daarom vind ik de Holocaustvergelijking onsmakelijk.
En eigenlijk vind ik de vergelijking tussen wat er nu gebeurt in Isreal en vroeger sowieso niet te vergelijken met wat dan ook. Je ontkent dan de authociteit van dat conflict.
Henk K. | 07.01.09 | 20:40
@129.
Nee, dat zou ik niet doen. Het is geen vergelijking. Maar om een foto te kiezen van de vernietiging van het getto van Warschau te nemen, daar is die foto genomen, dat lijkt wel erg op banalisering van de Holocaust.
Dat ik de Holocaus er *weer* bijhaal, is een misvatting.
Henk K. | 07.01.09 | 20:43
Ik veroordeel de vreselijk onsmakelijke vergelijking met de holocaust die Sonja maakt als jood en historicus!
En ook ik onderstreep nogmaals wat Henk K. al zegt: Israël moet stoppen met dit geweld! Ik denk dat wij mans genoeg zijn om dit te zeggen. Helaas heeft Sonja niet de moed om te zeggen dat waar Hamas mee bezig is (al jaren) op geen enkele manier goed te praten is! Zelfs niet als zij van mening is dat Israël dit over zichzelf afroept. Sinds wanneer is kwaad met kwaad vergelden een oplossing voor een probleem?
Matthijs | 07.01.09 | 20:56
Henk “En ook als je kijkt naar de aantallen Palestijnen die na 1948 zijn omgekomen door het handelen van Israel is het ook geen vergelijking.”
Dus toch als graadmeter. Lees jij eigenlijk wel eens iets wat ik schrijf, vraag ik me ineens af.
Ik banaliseer de Holocaust niet. Er is ook niets banaals aan wat Israël de Palestijnen aandoet,. Of wel Henk? Is hun lijden (maar) banaal, moet ik dat zo begrijpen? Ik upgrade jouw marginaliseringen.
Henk, je ‘neigt niet naar Israël’. Als dat zo zou zijn, had ik daar geen probleem mee. Maar je praat nog steeds alles goed wat fout is. Wat je neiging ook mag zijn. Tenminste, een veroordeling heb ik nog niet gehoord. Nog niet een. In tegenstelling tot, nou ja, zowat de wereld zo onderhand.
Sonja | 07.01.09 | 21:44
Matthijs, lees ik nou dat je met je vingertje naar mij wijst? Jij die hier zo af en toe komt roeptoeteren? Laat me niet lachen joh.
Dus, beste Matthijs, de Palestijnen hebben het recht niet om zich tegen terreur te verdedigen, hoe armetierig dan ook?
Sonja | 07.01.09 | 21:48
Sonja lees ik nou de bevestiging dat jij niet ‘mans’ genoeg bent om het geweld van Hamas te veroordelen? Gut toch..
Dus, beste Sonja, Israël moet maar lijdzaam toekijken hoe Hamas er voor zorgt dat er door zelfmoordenaars bussen met kinderen aan flarden worden geblazen en raketten worden afgevuurd? Durf nou eens toe te geven dat OOK dit niet goed te praten valt, op geen enkele manier!
En nogmaals, blijkbaar heb je een blinde vlek….ik zal mijn caps lock even aanzetten voor je:
ISRAEL MOET STOPPEN MET DIT GEWELD!
KWAAD MET KWAAD VERGELDEN IS NOOIT EEN OPLOSSING!
Matthijs | 07.01.09 | 22:20
en dan nog…
‘de Palestijnen hebben het recht niet om zich tegen terreur te verdedigen’
Neen! Ze hebben het recht niet om bussen (met kinderen)op te blazen…
Op welke manier is dat verdedigen tegen terreur?
Matthijs | 07.01.09 | 22:25
Dus, Matthijs, tegen een bezetter mag niemand zich verdedigen. Ze moeten zich maar laten afslachten begrijp ik. Gelukkig denkt het internationale recht daar anders over.
O jee, was ik nou vergeten te vertellen dat ik tegen geweld en voor vrede ben?
Sonja | 07.01.09 | 23:10
“Neen! Ze hebben het recht niet om bussen (met kinderen)op te blazen…”
Joodse terroristen zijn begonnen met o.a. het opblazen van (Arabische) bussen. Die worden in Israël vereerd, o.a. in speciale musea. Israël vereert terroristen, en noemen hen “martelaren”. Weinig verschil met Hamas, vind je niet?
Daarom schreef ik ook @84 “De enige hoop voor de Palestijnen is dat Hamas zo veel Israëlische soldaten doodt dat de publieke opinie in Israël zich tegen de aanval gaat keren.”
Als je zo graag mee wil doen Matthijs, moet je wel lezen hoor.
Sonja | 07.01.09 | 23:16
en daar ga je weer…
meteen ja maar ZIJ doen…..
zeg nou ns gewoon dat dat fout is wat Hamas doet…
dat doet echt geen pijn
volgens mij heb je nog steeds last van die blinde vlek! want ik heb al zo vaak gezegd dat ik dat soort praktijken zwaar veroordeel..
Matthijs | 07.01.09 | 23:34
Wat 10% van Hamas, de militaire tak, doet is ook fout, want ze moet op de militaire bases richten, en ze niet af en toe op burgerdoelen laten vallen, die in hetzelfde dorp zitten (burgers als schild, weet je nog). Wanneer jij je daarin kan vinden Matthijs, wacht ik nog op jouw pleidooi om Hamas, net als Israël, van ‘precisiewapens’ te voorzien, om “Kadima-doelen” en “Likud-doelen” te gaan bestoken. Fair is fair, vind je niet?
De andere 90% doet hele goede dingen voor de Palestijnen, scholen, ziekenhuizen, sociale voorzieningen, arbeidersorganisaties, etc. Ik geloof dat dat nu allemaal weggebombardeerd is.
En nu jij, pers je antwoord er eindelijk eens uit joh.
Hebben Palestijnen het recht om zich te verdedigen tegen de terreur van hun bezetter?
Sonja | 08.01.09 | 00:34
Q and A on the Gaza Conflict, bekeken vanuit het internationaal recht. Goed om te lezen voor mensen die nog waarde hechten aan recht en geen extremistisch standpunt innemen.
Sonja | 08.01.09 | 00:46
Ik heb toch duidelijk gezegd:
En om even volstrekt duidelijk te zijn: Israel moet direct en nu stoppen met het geweld in Gaza.
Henk K. | 08.01.09 | 11:00
Dat is geen veroordeling.
Sonja | 08.01.09 | 11:22
CNN bevestigt dat Israël het bestand als eerste schond:
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=KntmpoRXFX4
Weer een Israëlische mythe ontmaskerd voor de onwetende massa.
Sonja | 08.01.09 | 20:13
ik zeg:
Hup Israel Hup.
1: Je moet geen slapende hond wakker maken.
2: Israel zegt vanaf nu oog om oog, tand om tand.
3: gaza schiet raketten en israel vergelt het met lucht aanval.
4: het wordt wapen stil stand.
5: gaza schiet weer raketten, israel doet weer lucht aanvallen.
6: israel is het zat en bouwt een muur en controleert of er wapens de gaza in gaan.
7: weer wapen stil stand
8 gaza opnieuw begonnen met schieten van raketten met nu nieuwe types die nog veder komen, israel bedreigt en is het zat. ze gaan over in de aanval om het voor goed op te ruimen..
na meedere waarschuwingen zijn ze in de gaza toch door gegaan. je moet geen ruzie zoeken met iemand die starker is dan jouw. op een gegeven moment bijten ze terug.
ik vind dat de gaza eens naar zich zelf moeten kijken.
maar wat ze doen is janken en zich wenden tot de rest van de wereld en zeggen dat israel hun pijn doet. kijk eens naar zich zelf. als ze gestopt waren met schieten dan konden ze gaan en staan waar ze wouden. dan had israel niets gedaan. eigen schuld, dikke bult….. wat je zaait zal je oogsten. en gelijk zal israel hebben.
natuurlijk vind ik dat ze teveel geweld gebruiken en zeker tegen de gewone burgers.
maar ze waren gewaarschuwt…
PEPE | 11.01.09 | 18:53
Dat was de geschiedenis van Takatukaland, Pepe?
Sonja | 11.01.09 | 19:10
T.k.g. aangeboden:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1119470.ece/SPer_Van_Bommel_niet_naar_Auschwitz_Herdenking
“Het stoort Van Bommel dat opvattingen over het huidige conflict in het Midden-Oosten worden gekoppeld aan een herdenking van de jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het Kamerlid zal desondanks wegblijven bij de Auschwitz Herdenking omdat hij vindt dat de aandacht die dag moet uitgaan naar de herdenking en niet naar zijn persoon.”
Einde citaat.
Bij de demo in Amsterdam van 3 jan.2009 zag ik een spandoek met de tekst: “Hamas, Hamas, alle Joden aan het gas”. Dit verwijst naar WOII. Zeker in de optiek van de Joden.
Gelukkig heeft Harry van Bommel spijt van zijn gebruikte woorden inzake de intifada. Dat is winst.
Kees Huizenga | 12.01.09 | 17:57
Maar winst voor wie?
Vroeger riep men: No Justice? No Peace!
Sonja | 12.01.09 | 18:48
De Nederlandse regering heeft zich van stemming onthouden over een fact-finding missie van de VN Raad om in Gaza de Israelische oorlogsmisdaden te onderzoeken.
Sonja | 12.01.09 | 19:16
Kees: Kom op zeg, wat is dit voor onzin?
Als men zo redeneert hoeft het CIDI alleen maar een paar provocateuren naar een demonstratie te sturen met anti-Joodse borden en spandoeken om dan vervolgens te roepen dat iedereen die aan de demonstratie meedeed anti-semitisch is.
Een Ander Joods Geluid was note bene mede-organisator van de demo. Ook zegt Jaap Hamburger van EAJG dat de Palestijnen het recht hebben zich te verzetten. Ga je hem ook van anti-semitisme beschuldigen?
Wat eigenlijk jammer is: Harry van Bommel is laf. En wat Agnes Kant betreft: zo een heisa over een (fictieve) oude vrouw die het zogenaamd niet leuk vindt om door verschillende mensen gewassen te worden, en nu terwijl bommen op onschuldige vrouwen en kinderen in Gaza regenen vinden dat Harry onverstandig is geweest. Over selectieve verontwaardiging gesproken!
Django | 12.01.09 | 22:57
Inspirende toespraak van de bekende socialist Tariq Ali over Gaza.
Django | 12.01.09 | 23:42
Zo, die windt er geen doekjes om. Terecht. Ik ga hem morgen afkijken. Bedankt Django.
Sonja | 12.01.09 | 23:48