![]() |
||||||
"De SP is niet enkel voor de verkiezingen geïnteresseerd in jouw mening, maar altijd en overal." "Een vitale democratie kan niet zonder actief betrokken burgers en openbaar debat over onze gezamenlijke toekomst." "De vrijheid van meningsuiting is absoluut. Ze is een groot en belangrijk goed, én ze is er niet alleen voor gelijkgestemden. In een democratische rechtsstaat geniet ook 'de tegenstander' die vrijheid." "Ik vind écht dat het openbare debat gebaat is bij mensen die spreken in plaats van zwijgen. Voor mij zijn er wat dat betreft geen taboe's...mits het strafrecht niet overtreden wordt." ![]() PeilingZEUREN?Dat kan. Op de SP-weblogs krijgt u daarvoor ruime gelegenheid, met name wanneer u het slachtoffer bent van Jan-Peter Balkenende en Wouter Bos. Natuurlijk is daar ook gezeur over de elite, onze neoliberale dictatuur, marktwerking, Polen en Marokkanen van harte welkom.Heeft u SP Transparant iets te melden, stuur me dan een email. |
zaterdag 24 mei 2008 /OpinieOnaanvaardbare en misdadige wapens
Ik moet er even iets over kwijt. Harry van Bommel schrijft op zijn weblog over de nobele poging van de SP om de clusterbom te verbannen. Weer niet vermeld wordt dat D66 en GroenLinks ook tegen zijn. En ook IKV-voorzitter Jan Pronk en generaal-majoor der mariniers buiten dienst Patrick Cammaert voerden actie. Maar ja, dat zijn geen SP’ers dus waarchijnlijk niet belangrijk genoeg voor een vermelding. De PvdA (dus niet de SP) diende hierover gisteren een voorstel in dat is aangenomen. Nogal belachelijk is Van Bommel’s suggestie dat Krista van Velzen invloed zou hebben op de paus, maar laat dat een eigenaardigheidje zijn. Het gaat mij om de laatste zin: “Maar laten we hopen dat dit misdadige wapen net als chemische wapens en andere onaanvaardbare wapens wordt uitgebannen.” Mijn vragen hierover zijn:
Ik denk dat Van Bommel hier onbewust toont dat hij van het begrip oorlog geen kaas gegeten heeft. Natuurlijk omdat de zogenaamd niet-misdadige wapens ook onschuldige slachtoffers maken. Omdat de zogenaamde aanvaardbare wapens dat ook doen. Dat clustermunitie in het bijzonder kinderen zou treffen is ook niet waar, want dat doen conventionele wapens ook. Er bestaat namelijk helemaal geen ’schone’ oorlog, met ‘aanvaardbare’, ‘niet-misdadige’ of ‘humanitaire’ wapens. Dat het niet de wapens zijn die dood en verderf zaaien, maar de mensen die ze bedienen, heeft Van Bommel blijkbaar niet begrepen.
Een andere rariteit is een SP handtekeningenactie in Rotterdam: Maak Gaza zusterstad van Rotterdam! Nou, eh, zet dat zoden aan de dijk? Volgens de SP kan Rotterdam de Gazanen op die manier helpen. Hoe? Theo Cornelissen legt het uit: “De gemeentelijke diensten van Rotterdam kunnen ondersteunen bij de aanleg van de haven en infrastructuur, bij het opbouwen van medische en andere voorzieningen.” Ja zeg, laten we daar weer een haven aanleggen voor miljoenen EU en Nederlandse euro’s, zodat de Israëliërs die weer kunnen platbombarderen, met niet-misdadige en aanvaardbare wapens, zoals in 2001. Met de infrastructuur, ziekenhuizen en “andere voorzieningen” doet Israël hetzelfde. Maar over die bombardementen zweeg de SP, en niks Gaza zusterstad. Alleen minister Herfkens, D66 en Groenlinks eisten maatregelen tegen Israël. Opmerkelijk is, dat de SP Rotterdam de ‘aftrap’ ook in 2005 heeft gegeven, voor exact dezelfde actie, ook voor een haven en infrastructuur. Nooit meer iets van gehoord, dus zal wel mislukt zijn. Ook, volgens de website, was de SP Rotterdam bij een discussie in Arminius met Dries van Agt en ene “Norbert Finkelstein”. Maar wie is Norbert Finkelstein? De tweelingbroer van Norman misschien?
|
LAATSTE REACTIESRecent Comments:
KantjeboordJanboelNieuw op SP TRANSPARANT
/ACTIE!
MELDPUNT SP PROBLEMEN
SP Transparant ontvangt steeds meer verontrustende berichten uit de SP. Om snel een breder beeld te krijgen roepen wij kamer-, raads- en bestuursleden, en vrijwilligers op om hun ervaringen met de partij te melden! Hoe bevalt uw werk voor de SP?
CENSUUR ARCHIEF
Bekijk een verzameling door de SP gecensureerde reacties op Flickr. Wegens ruimtegebrek is recent hier een tweede censuur archief gemaakt.
MELDPUNT CIRCUSDIEREN"Circussen met wilde dieren moeten worden verboden"stond er in de standpunten van de SP (eerste regel laatste alinea). Toen de PvdA begin 2008 met een motie kwam om leeuwen en tijgers in circussen te verbieden, stemde de SP opeens tegen. Daarna heeft ze stiekem de regel uit haar standpunten verwijderd. Vragen hierover op de SP weblogs worden ook gecensureerd. U kunt middels circusleed.nl een protest-email naar de fractie en Jan Marijnissen sturen. Laat je door de SP de mond niet snoeren!NIET LULLEN MAAR POETSENTHEMAKANALENARCHIEF |
"GROEIPIJNEN"
Ledenverlies 2007 (rug.nl): 5.369
Raadsleden opgestapt na TK2006: 43 Zetelverlies na TK2006: 10 SPOTPRENTEN (1)
EERST HET ZUUR
|
|||
Tot mijn verbazing ben ik terecht gekomen op een website van het gebroken geweertje. Voor degenen die niet weten wat dat betekent: de pacifistische stromingen van voor WO2 die meenden dat je geen leger nodig hebt om je vrijheid en onafhankelijkheid te kunnen verdedigen.Toch hebben velen daarna, ook socialisten en communisten staan juichen (niet hardop natuurlijk)toen de vliegtuigen overvlogen om dood en verderf te zaaien in Duitsland en onschuldige vrouwen, kinderen en grijsaards troffen.
Had je soms een andere oplossing in gedachte? Wat een gevaarlijke naiviteit.
Vader | 24.05.08 | 23:30
Alleen politici kunnen zo dom over oorlogstuig praten.
Ach gos Vader denkt dat hij de man is van de harde realiteit. Zijn realiteit is nog meer wapens de wereld in pompen omdat de andere realiteit moeilijker te bereiken is. Ja dat is ook een soort luiheid net als die sukkels van het gebroken geweertje.
MAD | 25.05.08 | 07:21
Zo zie je maar weer hoe bedreigend je voor sommige mensen bent, wanneer je (een heel klein beetje) uit de doeken doet waar wapens voor gemaakt worden: om mensen te doden. Het is echter de eigen angst waardoor ze mensen in een hokje menen te moeten stoppen (hier: ‘pascifisme’, ach en wee!). Vertel eens Vader: waarom ben ik zo bedreigend voor jou? Omdat ik niet meedoe met het sprookje dat sommige wapens wel en sommige niet ‘misdadig’ zijn? Dat sommige wapens wel en sommige niet ‘aanvaardbaar’ zijn? Is het werkelijk “gevaarlijke naiviteit” als je stelt dat wapens worden gemaakt om mensen mee te doden? Wie is hier dan eigenlijk naief?
Sonja | 25.05.08 | 10:13
Ik ken maar één wapen dat zó erg is dat het niet meer wordt gebruikt en dat is de atoombom.
Je moet dus een wapen maken dat alleen maar wordt gebruikt om mensen af te schrikken en verder niet.
Clusterbommen zijn niet in staat om de wereld -tig keer te vernietigen, schrikken dus niet genoeg af en worden dus gewoon tegen burgers ngezet.
rené | 25.05.08 | 14:54
@rené: Heb je ooit naar de film “Dr. Strangelove” gekeken? Het probleem is dat het gebruik van atoomwapens door een verkeerde inschatting of fout helemaal niet uitgesloten is. Een paar keer al is de aarde op het nippertje ontsnapt. In 1983 heeft de Sovjet Unie na verkeerde politieke analyses (Ronald Reagan’s “Evil Empire” toespraak) en gevevens van een niet goed werkende satelliet bijna een totale aanval op Amerika gelanceerd, omdat ze dachten dat Amerika bezig was een “first strike” te lanceren. Zie hier. (Positief: Ronald Reagan was hiervan zo geschrokken dat hij met Gorbachev ging onderhandelen.)
Django | 25.05.08 | 15:31
Nee, ‘de atoombom’ an sich wordt niet meer gebruikt. Maar ook daar is een oplossing voor gevonden: kleine atoombommetjes - met verarmd uranium.
Sonja | 25.05.08 | 16:27
De atoom is de beste uitvinding sinds het gesneden brood, zouden ze op die palestijden moeten pleuren
Simon | 25.05.08 | 17:19
Ach wat jammer nou, een IP ban voor Simon de Pilaarheilige, hoe kan dat nou opeens ey?
Sonja | 25.05.08 | 17:27
@8: dat kan omdat Sonja net zo selectief is als het moderatiebeleid van de SP
On topic:
- waar om moet HvB het hebben over andere partijen? Deze site gaat bijvoorbeeld over de SP, dat wordt steeds genoemd als reden waarom de hypocrisie van andere partijen er niet toe doet. Misschien is een site met domeinnaam sp.nl wel van de SP? :-O
- Over wapens. Natuurlijk zijn er aanvaardbare wapens. Bijvoorbeeld het mes. Het mes zou ik niet willen uitbannen. Misschien wel het vlindermes. En natuurlijk het moorden met welke wapen dan ook. Gelukkig is dat in het strafrecht geregeld.
Meestal zijn Sonja’s stukken beter. Zal de leeftijd zijn.
C. Bokhove | 25.05.08 | 21:03
@9: had ik geweten dat ik enkele berichten terug gewaarschuwd ben, zou ik niet zo hebben “gezogen”.
C. Bokhove | 25.05.08 | 21:07
Ik ben er echt klaar mee. Ga nu maar lekker een jaartje bij eigen volk zuigen.
Sonja | 25.05.08 | 21:14
A… gelukkig ben jij er, Christiaan. Het is in het strafrecht geregeld. Vertel me even in welk deel en welk artikel. Kan ik snel de staat der Nederlanden aanklagen wegens het plegen van een misdrijf. Het is immers in het strafrecht geregeld volgens Christiaan.
Rick | 25.05.08 | 23:14
@Christian: Een keuken of tafelmes is geen wapen, evenmin een hamer of een kettingzaag of een bulldozer of een stukje touw. Dat je met deze iemand zou kunnen verwonden of doden betekent niet dat ze wapens zijn. (Kom op zeg, je bent intelligent genoeg om een beter argument te bedenken.)
Natuurlijk kunnen alle wapens misdadig gebruikt worden. En om een oorlogsmisdaad te begaan heb je zelfs geen wapen nodig. Je kunt bijvoorbeeld een bevolking gewoon laten verhongeren. Hoewel cluster bommen natuurlijk verbannen moeten worden, ben ik met Sonja eens dat er ook sprake is van een hypocriete selectieve verontwaardiging. En vooral nu de SP de NAVO steunt.
Django | 26.05.08 | 10:31
“En vooral nu de SP de NAVO steunt.”
Maar ook, recent: “De SP is ook graag bereid medewerking te verlenen aan internationale vredesmissies”
Sonja | 26.05.08 | 10:42
Die Ronald van Raak weer. Natuurlijk was het islamofobische pamflet Gastarbeid en kapitaal een “praktisch internationalistische” publicatie. En natuurlijk kan je vrijwel iedere militaire actie een “vredesmissie” noemen.
Vreemd ook zijn kijk op de eerste wereldoorlog. Alsof in andere oorlogen niet ook miljoenen arbeiders tegenover elkaar stonden (alsof ze een keuze hadden). Maar die soort dingen ben ik van Ronald van Raak gewend.
Django | 26.05.08 | 11:48
@ 9 C. Bokhove: Bedoel je artikel 97 van onze Grondwet?
Ik citeer:
Art. 97 lid 1 GW: Ten behoeve van de verdediging en ter bescherming van de belangen van het Koninkrijk, alsmede ten behoeve van de handhaving en de bevordering van de internationale rechtsorde, is er een krijgsmacht.
Art. 97 lid 2 GW: De regering heeft het oppergezag over de krijgsmacht.
Wat betreft zelfverdediging: bij huisvredebreuk (zie art. 138 Wetboek van Strafrecht, afgekort Sr) mag de mogelijk aanwezige bewoner zich verdedigen. De persoon in kwestie kan zich beroepen op overmacht of noodweer. Als mogelijke strafuitsluitingsgrond. Het geweld echter moet wel proportioneel zijn. Messengekletter kan dood door schuld (art. 307 Sr) of mishandeling c.q. zwaar lichamelijk letsel (art. 300 lid 1 en 2 Sr) tot gevolg hebben. Het is wel oppassen geblazen, Christian! Ik ben het eens met Django in reactienummer 13.
Messen zijn niet gemaakt om mensen mee te verwonden of te vermoorden. Of heiligt voor jou het doel de middelen, Christian?
Het mooiste wapen is het wapen van de liefde. “Geweld eindigt, waar liefde begint!” Het IKV werkte vroeger met deze bezielende lijfspreuk. Tegen de komst van de kruisraketten. Begin jaren tachtig van de vorige eeuw.
Kees Huizenga | 26.05.08 | 12:32
C. Bokhove heeft een IP-ban gekregen wegens onophoudelijk zuigen (na diverse waarschuwingen en tijdelijke ban), het posten onder verschillende IP’s, en posten onder verschillende namen.
Sonja | 26.05.08 | 14:03
Eigen schuld, dikke bult, toch???
Wie niet horen wil moet het maar voelen.
Flipper | 26.05.08 | 20:01
Ooit een aanvaardbaar en menslievend WAPEN gezien, dan???
Trix Strijker | 27.05.08 | 19:39
Ja, de pen
Sonja | 27.05.08 | 20:35