![]() |
||||||
"De SP is niet enkel voor de verkiezingen geïnteresseerd in jouw mening, maar altijd en overal." "Een vitale democratie kan niet zonder actief betrokken burgers en openbaar debat over onze gezamenlijke toekomst." "De vrijheid van meningsuiting is absoluut. Ze is een groot en belangrijk goed, én ze is er niet alleen voor gelijkgestemden. In een democratische rechtsstaat geniet ook 'de tegenstander' die vrijheid." "Ik vind écht dat het openbare debat gebaat is bij mensen die spreken in plaats van zwijgen. Voor mij zijn er wat dat betreft geen taboe's...mits het strafrecht niet overtreden wordt." ![]() PeilingZEUREN?Dat kan. Op de SP-weblogs krijgt u daarvoor ruime gelegenheid, met name wanneer u het slachtoffer bent van Jan-Peter Balkenende en Wouter Bos. Natuurlijk is daar ook gezeur over de elite, onze neoliberale dictatuur, marktwerking, Polen en Marokkanen van harte welkom.Heeft u SP Transparant iets te melden, stuur me dan een email. |
zondag 18 mei 2008 /OpinieSP-soldaten vestigen wereldrecord
“Nog nooit bliezen zo veel mensen tegelijk op een fluitje.”
“Een leger van 5.450 SP’ers heeft het kabinet met een wereldrecord fluiten opgeroepen de btw niet te verhogen. Het fluitconcert vond plaats op de SP-ledendag SPELEN08 in Biddinghuizen.” Een hele prestatie. En Jan sprak het volk toe, dat volgens hem bestond uit “bijna 10.000” Balkenende werd “afwezigheid” verweten, Den Haag werd doofheid verweten, de mensen die de SP een populistische partij durven te noemen werd “intellectuele luiheid” verweten. En dat alles verpakt in een zwaar populistische terminologie zodat ook de zeer dommen het konden begrijpen: graaicultuur, gewone verrijking, buitensporige zelfverrijking, arrogantie, krankzinnige salarissen, bluf, peperdure kilometerheffing, weggegooid geld, de bedelstaf, op zijn handen zitten, laat mensen zakken, rijmt niet, het land wordt geteisterd, rommelkabinet, etcetera. En ook: “slogans, glanzende brochures, peperdure websites en een waar leger aan voorlichters.” Ja Jan, net als de SP. Geen partij in Den Haag die zoveel geld uitgeeft aan propaganda als de SP. Een lezer schreef mij: DGR haalt vandaag op een “SP-familiedag” (met dank aan de EO) uit naar premier Balkenende. Evenals gisteren voor TROS-Kamerbreed op Radio 1. Om de aandacht af te leiden. Een gebruikelijk pathologisch patroon bij de SP.
De critici van de SP verwijt hij “intellectuele luiheid”. Je moet maar durven! De feiten, die jij op jouw weblog aanduidt, getuigen van het tegendeel! Beargumenteerd. Welke onderzoeken van wetenschappelijk (!) of intellectueel niveau verricht de SP eigenlijk. Is een uitslag van een zgn. “Meldpunt van de SP” een (evaluatie)onderzoek? Van hoog intellectueel niveau?
De vraag is: waaruit blijkt de intellectuele inbreng van de SP? Leven bij de waan van de dag? Het steunen van stakers bij de Post en het Openbaar Vervoer? Straks de verplegers m/v in de ziekenhuizen?
Zeer opvallend is dat de SP-leider niet de hand in eigen boezem steekt. Een redelijk zieke en eigendunkelijke reactie.
Wat betreft het verlies van de SP in de peilingen: dit verlies gaat niet naar de PvdA, maar vooral naar GroenLinks en D66. Dit is zeer opmerkelijk te noemen. Het verlies van de SP gaat naar meer ”gematigde linkse partijen”. En naar tonnetje Rita.
Naast het bekende gejammer over de Nederlandsche Saeck (het buitenland bestaat weer niet) werd de partij door De Grote Roerganger bijna met een heiligenstatus vereerd. O.a. is de SP ineens “de Partij van de Ideeën“, inclusief hoofdletters. Goed idee? Ja, ideeën zijn goed, want die heeft namelijk iedereen, dus dat schept een band. Ik neem aan dat de verpakkingstax zo’n idee was. De jacht op de intellectuelen (”elite”, “grachtengordel”, etc.) is vanaf heden geopend, dat is mijn idee. Alweer een populistisch (én fascistisch) trekje. Ook Mao had een broertje dood aan intellectuelen - ook vanwege hun kritische geluiden en neiging tot onafhankelijk denken. In de jaren 60 werden duizenden ‘intellectuelen’ door de jongens en meisjes van de Rode Garde vermoord. Gelukkig bestaat ROOD nog steeds uit brave jongens en meisjes in korte broeken met sokken in sandalen, wiens voorzitter eerder een vurig pleidooi hield voor het regeren met Geert Wilders. Zo’n vaart zal het dus niet lopen. “Het is om in je broek te piesen,” schreef een andere (voor de SP ongetwijfeld zeer intellectuele) lezer mij over de toespraak van Marijnissen in Walibi. “Aan de slag!” beëindigde Marijnissen zijn epische oratie. Daarna slofte het blanke onderdrukte volk uitgefloten maar voldaan terug naar de bus.
|
LAATSTE REACTIESRecent Comments:
KantjeboordJanboelNieuw op SP TRANSPARANT
/ACTIE!
MELDPUNT SP PROBLEMEN
SP Transparant ontvangt steeds meer verontrustende berichten uit de SP. Om snel een breder beeld te krijgen roepen wij kamer-, raads- en bestuursleden, en vrijwilligers op om hun ervaringen met de partij te melden! Hoe bevalt uw werk voor de SP?
CENSUUR ARCHIEF
Bekijk een verzameling door de SP gecensureerde reacties op Flickr. Wegens ruimtegebrek is recent hier een tweede censuur archief gemaakt.
MELDPUNT CIRCUSDIEREN"Circussen met wilde dieren moeten worden verboden"stond er in de standpunten van de SP (eerste regel laatste alinea). Toen de PvdA begin 2008 met een motie kwam om leeuwen en tijgers in circussen te verbieden, stemde de SP opeens tegen. Daarna heeft ze stiekem de regel uit haar standpunten verwijderd. Vragen hierover op de SP weblogs worden ook gecensureerd. U kunt middels circusleed.nl een protest-email naar de fractie en Jan Marijnissen sturen. Laat je door de SP de mond niet snoeren!NIET LULLEN MAAR POETSENTHEMAKANALENARCHIEF |
WENNEN AAN AGNES
Ledenverlies 2007 (rug.nl): 5.369
Kamerleden opgestapt na TK2006: 3 Opgestapte politici & bestuur na TK2006: 63 Zetels peilingen: -11 SPOTPRENTEN (1)
EERST HET ZUUR
|
|||
En zo wordt men, al wippend, schommelend en nietsvermoedend likkend aan een ijsje,
geindoctrineerd.
Het familiedagje als de perfecte assimilatie- vermomming.
Al zingend, dansend en fluitend samen op weg naar Utopia.
Het oorverdovende geluid van 5450 fluitjes(rode) overstemd het waarschuwend geblaf van de achterblijvende honden.
antipode | 19.05.08 | 01:34
overstemde
antipode | 19.05.08 | 01:36
haha ze mogen op een fluitje toeteren en vervolgens denken ze iets bereikt te hebben. Wat is het toch een trieste bende van manipulators, leugenaars en ludiekfreaken.
MAD | 19.05.08 | 07:12
Of mensen op een “partij met ideeën” zullen stemmen? Ik denk het eigenlijk niet. Een regering met ideeën is een eng idee en juist wat de meeste kiezers waarschijnlijk niet willen. De meeste kiezers willen een redelijk bestaan, goed functionerende instanties en verder met rust gelaten worden.
Volgens de laatste peiling op peil.nl: SP 16. De Grachtengordel partj (volgens Jan M.) D66 haalt nu 14 zetels.
Ik hoorde trouwens ook dat de Walibi kaarten niet alleen aan leden gingen. De kaartjes waren onder gezinnen gewild voor een leuk dagje uit. Misschien kan men deze bezoekers ook als “aanhangers” betitelen, maar ze gingen daar niet heen uit politieke motieven. Het is ook opvallend op de video hoe weinig mensen naar de toespraak van Jan M. stonden te luisteren.
Django | 19.05.08 | 08:45
1/2 miljoen gesprekken voeren om te weten te komen wat er onder de mensen leeft?? Na 30 jaar activisme in de buurten en de constante in geroepen woorden, dat de SP als enige echt weet wat er speelt lijkt me dit een beetje vreemd. En wat gebeurd er dan na al die gesprekken? Evalueren, ideeën opdoen, meldpunten openen,nog meer familiedagen,mneer actie met toeters en bellen? WAT?
hopla | 19.05.08 | 09:32
De SP raakt 9 zetels kwijt, GroenLinks wint er 3 en D66 wint er 11. De SP heeft op de verkeerde paarden gegokt en wordt dus afgestrafd.
Sonja | 19.05.08 | 09:37
Hopla, die meldpunten/kliklijnen, enquetes en ‘evaluaties’ zijn natuurlijk een wassen neus, aangezien alleen klagers worden gehoord, tevredenheid wordt niet meegerekend. Daarom komt de SP altijd op “misstanden” uit - en dat is dan ook de bedoeling. Het is hetzelfde als Defensie een ‘onderzoek’ doet naar misstanden in het leger: de uitslag staat al vast. Of kapotte klokjes die weer zijn gaan tikken na het openen van een telefoonlijn naar Uri Geller. En wanneer de SP uitslagen geen misstanden aan het licht brengen, dan lees je er niets meer over.
Sonja | 19.05.08 | 10:00
@hopla: “Terug de wijk in” is volgens mij de standaard SP reactie als de partij in problemen geraakt. Er zit wat in: de verbinding met de “massa” herstellen. Ik weet uit persoonlijke ervaring dat men dan wel een beter gevoel krijgt over wat er onder de kiezers leeft.
Maar ik vraag me af of deze “campagne” tot verbetering zal leiden. De partijelite was vorig jaar al doof voor “geluiden” uit de afdelingen. Zo werd snel op straat duidelijk dat veel mensen het idee hadden dat Jan Marijnissen uit de coalitieonderhandelingen was weggelopen. De SP heeft eerst niets, en later te weinig, gedaan om deze perceptie te veranderen.
Nu lijkt het mij dat “buurten in de buurt” vooral gericht is op het verspreiden van de SP krant. Tenslotte zegt Jan M. letterlijk:
Een partijelite, die van de eigen gelijkheid overtuigt is, luistert niet. In dit opzicht lijkt de SP steeds meer op de PvdA.
Django | 19.05.08 | 10:16
Een poll in de Elsevier over het volgende item gaf de volgende uitslag:
poll:
Bent u het eens met SP-leider Marijnissen die Balkenende ‘de grote afwezige’ noemt?
Ja, Balkenende moet inderdaad snel de regie over dit doelloze kabinet in handen nemen
17% (370)
Nee! Marijnissen was tijdens kabinetsformatie zélf de grote afhaker
13% (285)
Wat mij betreft mogen ze allebei thuisblijven
70% (1558)
Totaal aantal stemmen: 2213
antipode | 19.05.08 | 10:48
In iedere samenleving is wel een groep die veel herrie maakt.
De altijd ontevredenen.
De klagers die je alleen hoort als er iets mis gaat en sterk zijn in het uitvergroten van incidenten.
Dat is de groep die door de SP naar voren wordt geschoven om aan te geven hoe de toestand in ons land is.
Zo wordt getracht het incident te presenteren als algemeen maatgevend.
Het roeptoeteren.
Daar blijft de doorsnee intelligente nederlander natuurlijk niet intrappen.
Denk dat dat o.a. maar zeker niet in de laatste plaats, de reden is van het afnemen van de populariteit van zowel de SP als Marijnissen.
En zoals iemand anders ook al opmerkte:
Het gros van de weglopers komt bij D66 terecht.
Pechtold verteld een duidelijk verhaal, doet niet aan onderbuigevoelens of het bashen van tegenstanders en belooft geen rode rozen die 4 jaar onafgebroken bloeien.
antipode | 19.05.08 | 11:16
Ik lees hier al een tijdje, maar reageerde tot nu toe niet. Ik ben een niet-actief lid van Groenlinks, dus ben wel bevooroordeeld
De reden van het verlies van de SP ligt gewoon bij Jan Marijnissen. Hij is zijn glans aan het verliezen. In de media is hij het afgelopen half jaar niet op een positieve manier naar voren gekomen, kijk naar zijn optredens bij Pauw en Witteman. Het meest stomme van dit alles is dat als Marijnissen zijn houding zou veranderen, hij veel beter naar voren komt. Niemand durft dit kennelijk tegen hem te zeggen. Dit zegt wel iets over de cultuur
D66 is nu de partij die het meeste stemmen wint, dit komt vooral door Pechtold. Hij heeft zichzelf de afgelopen tijd proberen te profileren als een eerlijk een betrouwbaar iemand. Ik moet zeggen dat ik niet geloof dat hij echt zo is. Kijk maar naar zijn ministerschap. Als je als persoon echt betrouwbaar en eerlijk bent, gedraag je je niet op deze manier als minister. Hij heeft meerdere keren (Afghanistan, vuil en vunzig-affaire, hypotheekrente) laten zien dat hij er alleen voor zichzelf zat en niet om zijn partij of de rest van de politiek te dienen.
Dit laatste was de reden dat ik hier na lang lurken toch een keer reageer. Ik begrijp namelijk echt niet waarom het hele land, na Marijnissen, nu ineens dweept met Pechtold.
Misschien zal ik nog weleens reageren. Ik vind het heel goed dat deze site er is. In de SP is nog veel mis en dit wordt op deze manier aan de kaak gesteld.
Succes met de site!!
R. | 19.05.08 | 13:05
Bedankt Roelf. Mijn idee is dat niemand die iets in het pluche wil doen “eerlijk en betrouwbaar” is of kan zijn. Anders mag je niet eens meedoen in Den Haag. Ik denk wel dat Pechtold intelligenter is. Ook hebben ze weinig te verliezen, dus kon D66 een groot risico nemen. Nee, liever geen D66 in een regering!
Natuurlijk heeft het imagoprobleem van de SP niets te maken met de huidige koers van Pechtold, en ik ben het met je eens: de SP cultuur deugt gewoon niet. The harder they come, the harder they fall, zo lijken de zaken er nu voor te staan.
Sonja | 19.05.08 | 13:22
Ik wil wel een nachie met femke halsema dweepen.
MAD | 19.05.08 | 13:26
Pechtold was een onhandige minister maar in feite had hij gewoon gelijk inzake die relletjes.
Zijn voordeel is dat hij op dit moment als een van de weinigen een echt weerwoord weet te bieden aan de tsunami van onnozelheid, populisme, betutteling en stilstand. Zijn populariteit is mooi meegenomen want van Hamer, Rutte en DgR moeten we het niet hebben op het moment. De herleving van D66 is ook mede te danken aan het falen van de rest.
De hernieuwde rebelsheid van D66 is overigens wel de enige overeenkomst met de SP. Verder verschillen de partijen als dag en nacht in mentaliteit en opvattingen.
Diana | 19.05.08 | 13:28
Pechthold en D66 hebben jarenlang Balkenende gesteund,want zonder D66 geen meerderheid.U weet wel,dat kabinet MET Rita Verdonk.Geen cent kwam er voor onderwijsinkomens,geen cent voor de politie.Vier jaar D66 in het kabinet,geen onderzoek Irak.Nu elke week naar de PvdA wijzen.De kiezer die toen vond dat D66 zo afewogen reageerden moet nog gevonden worden.Alles hebben ze die vier jaar geslikt,ook het groter maken van de kloof tussen bevolkings groepen.Nu het redelijk alternatief spelen vind ik erg schijnheilig
P van der Spek | 19.05.08 | 14:29
@ P van der Spek
Klopt niet helemaal, een groot deel van D66 is vervangen omdat de achterban dik ontevreden waren over het resultaat. Zoiets zal je bij de SP nooit zien. Bedoel maar… wel dingen typen die kloppen met de werkelijkheid.
MAD | 19.05.08 | 15:09
Mijn probleem is dat ik nu op geen enkele partij uit overtuiging zou kunnen stemmen.
Misschien dan maar op een persoon, zoals Tofik Dibi.
Django | 19.05.08 | 15:10
Ik weet het niet. Het is elke keer weer tombola.
Sonja | 19.05.08 | 16:00
@15
D66 heeft ook de rekening gekregen van zijn zwakke houding in dat kabinet en is er voor gestraft. De partij is daarna als geheel door het stof gegaan en heeft men in een aantal rapporten en verklaringen toegegeven dat men meerdere malen verkeerd heeft gegokt. En eerder al zijn hoofdverantwoordelijken voor de malaise Dittrich, Brinkhorst, Van der Laan en De Graaff afgeserveerd.
Na een dergelijke afstraffing, zelfkastijding en interne schoonmaak verdienen ze wel weer een nieuwe kans imo.
Diana | 19.05.08 | 16:04
Nog een reactie van mij.
@12 Ik weet niet of je het tegen mij had, maar ik heet geen Roelf. Ik ben altijd een beetje terughouden om met mijn eigen naam op internet te reageren. Hoewel ik altijd netjes reageer, weet je nooit of dit ooit nog eens tegen je gebruikt wordt…
Het probleem van de SP van het afgelopen jaar is dat ze niet toegeven dat de cultuur in de SP de afgelopen jaren verrot was. Ze willen er ook niets aan veranderen. De mensen hebben dat na alle rellen van vorig jaar wel door.
De reden dat ik Pechtold niet betrouwbaar vind, heeft er mee te maken dat ik denk dat hij een toneelstukje speelt. Hij speelt dat hij eerlijk en niet populistisch is, terwijl hij als minister precies het tegenover gestelde was. Populisme betekent voor mij, dat een politicus zomaar dingen roept, zonder rekening te houden met andere belangen. Pechtold en de fractie van D66 hebben in aanloop naar het besluit over Uruzgan heel populistisch gehandeld. Pechtold heeft de tegenhouding van de missie eigenlijk ook nog verknald, door in de media zijn eigen ego belangrijker te vinden. Ook in het debat met Verdonk over Ayaan waren Pechtold en Brinkhorst het niet eens met Lousewies van der Laan. Dit is nooit goed uitgezocht door de media, maar zij wilden, ook na de onredelijke en onwettige eis van Verdonk aan Ayaan, doorgaan met dit kabinet. Dan kan je nu wel het tegenovergestelde roepen en Wilders en Verdonk aanvallen, met constructieve eigen voorstellen komt hij niet.
Ik had al eerder gezegd dat ik lid van GL ben, niet actief. Ik ben lid geworden vanwege Femke Halsema, niet zozeer omdat ik het met alle standpunten eens ben. Maar ik zie wel dat Halsema bereid is om de eigen dogma’s overboord te zetten en de confrontatie met partijgenoten en anderen aan te gaan en op die manier heel vernieuwend bezig is. Ook ben ik de laatste tijd erg fan van Tofik Dibi geworden. Hij is soms nog wat wispelturig, maar dat hoort bij zijn leeftijd en bij zijn korte tijd in de politiek. Hij is niet bang om de conservatieve moslims én de rechtsradicalen allebei aan te pakken. Hij komt er wel!
R. | 19.05.08 | 18:01
Sorry R., foutje van mij.
Iedereen mag hier reageren met de naam die hij of zij kiest, dat is geen enkel bezwaar. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn, er zitten een hoop idioten op het internet.
Populisme is niet ‘zomaar iets roepen’ maar het volk naar de mond praten en onderbuikgevoelens aanspreken.
D66 stemde tegen de missie, met SP en GroenLinks, dus hoe kun je het dan verknallen? Niet alleen dat, door Uruzgan trokken ze de stekker uit het kabinet - zo heb ik dat begrepen. Natuurlijk hebben ze geschipperd: je moet namelijk wel verantwoording nemen voor je beslissing om te regeren, en dat betekent geven en nemen. Oppositie voeren is een heel comfortabele positie, laten we dat niet vergeten.
Als de eis aan Hirsi Magan onredelijk en onwettig was, waarom is dat dan niet zo voor al die andere liegende asiel/gelukszoekers? Verdonk besloot om niet te discrimineren, en had ze dat wel gedaan, dan was ze nog ongeloofwaardiger geworden. Een pragmatische keuze.
Sonja | 19.05.08 | 18:35
@Sonja
D66 had als ze niet zo stom gehandeld hadden (Pechtold en Dittrich) meer kunnen bereiken. Nu stemden ze tegen, maar waren de ministers (dus ook pechtold) wel verantwoordelijk voor de missie. Nu zo hard tegen roepen, is niet zo geloofwaardig. Oppositie is inderdaad heel makkelijk, je wordt nergens op afgerekend, dat is ook de verklaring voor de opmars van D66.
Wat Verdonk toen gedaan heeft, was niet gewoonlijk. AHA moest Verdonk redden. Brinkhorst wist daar destijds ook van. Hij en Pechtold wilden tot het laatst het kabinet niet laten vallen. Alleen Lousewies van der Laan, en de rest van D66 niet, heeft de rug van D66 recht kunnen houden en het kabinet laten vallen.
R. | 19.05.08 | 19:47
@R ?
Ach het is maar net bij welke club je jezelf doet indelen…. toch R. Dan is er op de tegenpartij altijd wel iets aan te merken. Dat is dus de reden dat ik achterban en politiek hypocriet vindt. Allemaal verblinde dwazen die nooit en te nimmer objectief kunnen zijn.
MAD | 19.05.08 | 20:27
@R “Alleen Lousewies van der Laan, en de rest van D66 niet, heeft de rug van D66 recht kunnen houden en het kabinet laten vallen.”
Volgens mij klopt dat niet. Dittrich stapte als eerste uit D66 omdat hij het niet eens was met de missie. Die werd vervangen door Lousewies van der Laan. De crisis in Balkenende II werd veroorzaakt door de D66 steun aan een motie van wantrouwen tegen Verdonk. Pechtold en Brinkhorst traden toen af, en het kabinet viel. Van der Laan: wat deed zij?
Sonja | 19.05.08 | 21:10
@24
Lousewies van der Laan steunde de motie van Femke Halsema om Verdonk weg te sturen. Het hele kabinet wilde dit unaniem niet, dus trok van der Laan de stekker uit het kabinet. Alleen de fractie, dus ook Dittrich en de rest was goed bezig. Pechtold en Brinkhorst hebben na afloop hun rol proberen te vergroten, hoe opportunistisch!
http://www.minaz.nl/Actueel/Radio_en_televisieteksten/2006/Juni/NOS_Gesprek_met_de_minister_president_Nederland_3oid@8530
R. | 19.05.08 | 21:36
@Sonja: Volgens Lousewies van der Laan was Brinkhorst zo boos op haar nadat ze de motie van wantrouwen tegen Verdonk steunde dat hij haar nog steeds geen hand wil geven.
In het algemeen vind ik D66 goed in de oppositie maar slecht in een regering. Hoewel ik groot respect voor Hans van Mierlo heb, was hij voor mij een teleurstelling als minister van buitenlandse zaken.
De aanvallen van Marijnissen op D66/Pechtold slaan echter nergens op. Maar als ex-bewoner van de binnenstad van Amsterdam zal ik wel volgens Marijnissen ook een van “die soort” mensen zijn.
Django | 19.05.08 | 22:11
“hoe opportunistisch!” R. Ja dat zit ik me de hele tijd al af te vragen.
MAD | 19.05.08 | 22:14
Okee, bedankt R.
Ben sowieso dat steunen van de Hirsi’s, Verdonkjes en Wilders zat…
Sonja | 19.05.08 | 22:32
Ei Django, vuile grachtengordel zakkenvuller!
Sonja | 19.05.08 | 22:34
Pechtold,van dr Ham,kaya,ze zaten ook de vorige periode in de kamer,of kabinet.Vogelaar wordt afgezeken maar heeft meer durfen zeggen over integratie dan alle D66 minister in vier jaar bij elkaar.Als ik Pechtold de PvdA de maat zie nemen,en denk aan de gekozen burgemeester,het referendum.distrikte stelsels.Al deze punten lagen naar 12 jaar regeren in de vuilnisbak.Kaya had het van de week weer over het onbespreekbaar maken van hyphotheekaftrek,nou daar heeft D66 de afgelopen jaren tegen gevochten?Jarenlang in een kabinet zitten dat een generaal pardon tegenhield.Pechtold,van der Ham,Kaya wat een hypocrieten.
P van der Spek | 20.05.08 | 00:05
Ik geloof in den heilige Pechtold. Wat een geweldige man, Pechtold for president! Hij zegt tenminste wat hij denkt! (ik ben nu best irritant)
MAD | 20.05.08 | 15:14
Nihilist!
Sonja | 20.05.08 | 16:43
Analist!
MAD | 20.05.08 | 17:26