![]() |
||||||
"De SP is niet enkel voor de verkiezingen geïnteresseerd in jouw mening, maar altijd en overal." "Een vitale democratie kan niet zonder actief betrokken burgers en openbaar debat over onze gezamenlijke toekomst." "De vrijheid van meningsuiting is absoluut. Ze is een groot en belangrijk goed, én ze is er niet alleen voor gelijkgestemden. In een democratische rechtsstaat geniet ook 'de tegenstander' die vrijheid." "Ik vind écht dat het openbare debat gebaat is bij mensen die spreken in plaats van zwijgen. Voor mij zijn er wat dat betreft geen taboe's...mits het strafrecht niet overtreden wordt." ![]() PeilingZEUREN?Dat kan. Op de SP-weblogs krijgt u daarvoor ruime gelegenheid, met name wanneer u het slachtoffer bent van Jan-Peter Balkenende en Wouter Bos. Natuurlijk is daar ook gezeur over de elite, onze neoliberale dictatuur, marktwerking, Polen en Marokkanen van harte welkom.Heeft u SP Transparant iets te melden, stuur me dan een email. |
woensdag 23 april 2008 /Douleur localeIntimidatie!
|
LAATSTE REACTIESRecent Comments:
KantjeboordJanboelNieuw op SP TRANSPARANT
/ACTIE!
MELDPUNT SP PROBLEMEN
SP Transparant ontvangt steeds meer verontrustende berichten uit de SP. Om snel een breder beeld te krijgen roepen wij kamer-, raads- en bestuursleden, en vrijwilligers op om hun ervaringen met de partij te melden! Hoe bevalt uw werk voor de SP?
CENSUUR ARCHIEF
Bekijk een verzameling door de SP gecensureerde reacties op Flickr. Wegens ruimtegebrek is recent hier een tweede censuur archief gemaakt.
MELDPUNT CIRCUSDIEREN"Circussen met wilde dieren moeten worden verboden"stond er in de standpunten van de SP (eerste regel laatste alinea). Toen de PvdA begin 2008 met een motie kwam om leeuwen en tijgers in circussen te verbieden, stemde de SP opeens tegen. Daarna heeft ze stiekem de regel uit haar standpunten verwijderd. Vragen hierover op de SP weblogs worden ook gecensureerd. U kunt middels circusleed.nl een protest-email naar de fractie en Jan Marijnissen sturen. Laat je door de SP de mond niet snoeren!NIET LULLEN MAAR POETSENTHEMAKANALENARCHIEF |
WENNEN AAN AGNES
Ledenverlies 2007 (rug.nl): 5.369
Kamerleden opgestapt na TK2006: 3 Opgestapte politici & bestuur na TK2006: 63 Zetels peilingen: -11 SPOTPRENTEN (1)
EERST HET ZUUR
|
|||
Gewoon eruit werken die gast. Zou echt wel iets verzinnen als ik de werkgever van die lullo was. Die gast had echt geen leven meer. Politiek en werk gaan gewoon niet samen, dit is weer het zoveelste bewijs.
MAD | 23.04.08 | 12:26
Hebben we weer een gezellige SP chameur beet.
Idd voor dit zoneprobleem moet je bij provinciale staten of landelijkeoverheid zijn en zeker NIET bij de NS. (Immers de NS gaat niet over busvervoer.) Dat zou hij toch ook moeten weten of na uitzoeken achter kunnen komen. Daarbij vind ik dat de functie als volksvertegenwoordiger niet samen gaat met een functie in het bedrijfsleven.
Serge | 23.04.08 | 20:21
Ik zie het zo: had zijn chef de SPer nĂet gesproken, dan kon je een persbericht verwachten als: ‘NS directie negeert problemen’, maar nu zijn chef hem wel heeft gesproken, een normale zaak lijkt me wanneer iemand publiekelijk stennis schopt, is het ‘gesprek met NS intimidatie’. Alle lof voor het SP scholingsteam natuurlijk.
Sonja | 23.04.08 | 21:01
Wat een kop zeg.
Simone | 23.04.08 | 21:13
@2 Serge,
Onverlet of Eggermont dit nu wel of niet zorgvuldig heeft aan gepakt, het volgende is echt in een democratie baarlijke nonsens.
“Daarbij vind ik dat de functie als volksvertegenwoordiger niet samen gaat met een functie in het bedrijfsleven.”
Dat zou in houden dat een zeer groot deel van de bevolking het passief kiesrecht niet zou mogen uitoefenen.
Waarom ontnemen we die mensen dan ook maar niet direct het actief kiesrecht, want invloed hebben en uitoefenen zou zo absoluut niet in overeenstemming zijn met werkzaam zijn in het bedrijfsleven.
Ik heb al heel wat vreemde opmerkingen in mijn leven voorbij zien komen, maar dit slaat echt heel veel, wellicht zelfs alles.
Roelf
R van Bergen | 23.04.08 | 21:17
@Roelf
Mensen vanwege hun functie in het bedrijfsleven het actief kiesrecht ontnemen (de gang naar de stembus) is kolder.
Maar als iemand die gekozen is
1) kan gemeenteraadswerk en een loonbetrekking moeilijk met elkaar combineren. Een normale beloning en het afzien van een loonfunctie lijkt mij een betere optie. Dit soort situaties is al eerder op deze site besproken.
2) Een betrekking van een raadslid etc met een bedrijf kan tot allerlei vervelende situaties leiden. Een raadslid of politicus dient onafhankelijk te kunnen handelen.
Serge | 23.04.08 | 22:01
Hmm.. Ik lees hier toch dat vragen aan het college zijn gesteld. Wat moet de NS daar dan mee?
C. Bokhove | 23.04.08 | 23:13
Omdat de rest van Nederland ook heeft kunnen lezen dat Eggermont die vragen heeft gesteld misschien?
Sonja | 24.04.08 | 06:41
@6 Serge,
“Maar als iemand die gekozen is
1) kan gemeenteraadswerk en een loonbetrekking moeilijk met elkaar combineren. Een normale beloning en het afzien van een loonfunctie lijkt mij een betere optie. Dit soort situaties is al eerder op deze site besproken.”
Absoluut mee oneens.
( En dat het eerder is besproken maakt voor dat standpunt dus niets uit. Ook eerder, overigens waren de formuleringen anders, heb ik dit standpunt ingenomen en dat is niet door de insteek van anderen gewijzigd).
Raads- en Staten lidmaatschap zijn prima te verenigen met een loonbetrekking. Beide lidmaatschappen vragen niet de tijd die een volledige baan opeist. Voor de wel benodigde tijdsbesteding ontvangt de volksvertegenwoordiger een vergoeding,
die door de SP wordt afgeroomd, soms terecht maar duidelijk vaak ook zeer onterecht zonder een goede beroeps grond bij de SP,
niemand heb ik ooit horen klagen over de onmogelijkheid om een functie in het bedrijfsleven of als ambtenaar te combineren met het volksvertegenwoordiger zijn in de bedoelde colleges. Alleen SP’ers heb ik “vaak” zien klagen over deze, in bepaalde situaties, onmogelijkheid. En de oorzaak lag altijd bij een “rigide” toepassing van de SP afdrachtregeling.
“2) Een betrekking van een raadslid etc met een bedrijf kan tot allerlei vervelende situaties leiden. Een raadslid of politicus dient onafhankelijk te kunnen handelen”
Jawel “KAN” en dat geldt ook voor ambtenaren, vooral als ze bij de zelfde instantie werken, maar ook anderzins. Met jouw redenatie, waarbij je dus even de betrokken mensen te krap omschrijft, kan “NIEMAND” deelnemen aan het passief kiesrecht. Ook de mensen die niet afhankelijk zijn van loonvorming omdat een uitkering hun deel is zijn zo afhankelijk van de uitkerende instantie, vaak de gemeente, dat je ook hun deelneming in jouw redenatie dan maar beter kunt uitsluiten.
En zo worden we dan bestuurd door werkelijk een Megalomane Oligarchie, die op deze site nu juist de aanleiding is om tegen die verschijningsvorm van de SP te ageren.
En jawel dus alle mensen die in zowel een gemeenteraad als in Provincialestaten het volk vertegenwoordigen kunnen dus in situaties van belangen verstrengeling komen, dat heb je nu eenmaal als je in de maatschappij functioneert,en vaak is dat zelfs niet het geval maar heeft een persoon de schijn tegen of wordt er door tegenstanders die schijn gewekt, iets wat nog veel vaker voor komt en blijkt een betrokkene heel integer te kunnen omgaan met zo een situatie. Bij een grotere fractie kan een woordvoerder over bepaalde zaken, bij een mogelijke schijn van belangen verstrengeling, een andere volksvertegenwoordiger tijdelijk de portefeuille over geven, bij een kleine fractie zal dat soms niet lukken, bij een eenmans fractie natuurlijk helemaal niet.
Echter als de betreffende werkgever kennis genomen hebbende van de insteek van zijn werknemer als “onafhankelijk” en zonder last opererende volksvertegenwoordiger, deze kapittelt over zijn insteek, dan is dat zeer afkeurenswaardig en zelfs, terecht en maar goed ook, jurisprurabel.
En omdat een ieder hoe dan ook altijd in een inkomensafhankelijke positie verkeert, omdat je onder 1 gestelde absoluut fictie is, zullen we met dit soort incidenten moeten leven. En wellicht heeft deze SP’er ongelukkig geopereerd, het kapittelen, als het al zo is geschied en de volksvertegenwoordiger heeft het kennelijk wel zo ervaren, is absoluut te veroordelen.
Kunnen volksvertegenwoordigers niet rekenen op een wettelijke bescherming tegen zulke praktijken, dan zijn ze slechter af dan een OR lid, maar wellicht zelfs even slecht als een “Klokkenluider” en naar mijn smaak zouden burgers die vooral democratie belangrijk vinden, dit moeten veroordelen om des democratie willens en om te voorkomen dat volksvertegenwoordigers wel corrupt moeten worden om in hun levensonderhoud, voor eventueel langere tijd, te kunnen voorzien.
Roelf
R van Bergen | 24.04.08 | 14:30
Alle vragen van raadsleden worden gepubliceerd op het www, alleen al via de gemeentesites. Doorgaans is de geadresseerde degene aan wie de vraag gesteld is.
C. Bokhove | 24.04.08 | 17:21
Ik zit tegenwoordig ook in de verhuur van levens? Wil iemand een leven?
MAD | 24.04.08 | 17:45
Nou, ik ken er wel een paar die ze hard nodig hebben.
Sonja | 24.04.08 | 18:47
Yes, Sonja & MAD:
Ik neem aan dat jullie SP-adepten zoals C. Bokhove dringen zouden willen aanraden:
“Get a life!!”
Ben ik het helemaal mee eens, in dat geval.
Groetjes,
Trix Strijker | 24.04.08 | 20:20
MAD, laat je niet GEK maken!
Een belangijrke levensles van mijn kant. Graag gedaan. Trix, welkom terug. Nog een citaat van Burke? :-O
C. Bokhove | 24.04.08 | 20:23
Hoi Bokhove,
Ik maak me - in tegenstelling tot jou - geen moment zorgen over de geestesgesteldheid van MAD. Enne, wat citaten betreft, heeft Dr. M.L. King nu Burke geciteerd, of andersom? Ik dacht nl. dat het van King was. Affijn, DGR kan er tenminste - met zijn partijgenoten - nog een puntje aan zuigen, dunkt me.
Groetjes,
Trix Strijker | 25.04.08 | 20:59
@15 Trix,
Maar MAD heeft zich zelf niet voor niets deze nick name gegeven neem ik aan.
Roelf
R van Bergen | 25.04.08 | 21:29
Toch vind ik het GEK
C. Bokhove | 25.04.08 | 22:41
GOEDAARDIG gek dan, in dit geval.
Groetjes,
Trix
Trix Strijker | 26.04.08 | 10:58
GEK is GEK
C. Bokhove | 26.04.08 | 17:12
Volgens wie? Volgens jou of volgens ons profeetje? (zie postings elders op deze site). Ik hou van wat meer veelzijdigheid, Christian. Het maakt de wereld zoveel kleurrijker.
Trix Strijker | 27.04.08 | 12:25
Ik vind MAD leuk. Trix ook. Sonja ook (maar past wel veel willekeur toe, da’s jammer)
C. Bokhove | 27.04.08 | 15:26