![]() |
||||||
"De SP is niet enkel voor de verkiezingen geïnteresseerd in jouw mening, maar altijd en overal." "Een vitale democratie kan niet zonder actief betrokken burgers en openbaar debat over onze gezamenlijke toekomst." "De vrijheid van meningsuiting is absoluut. Ze is een groot en belangrijk goed, én ze is er niet alleen voor gelijkgestemden. In een democratische rechtsstaat geniet ook 'de tegenstander' die vrijheid." "Ik vind écht dat het openbare debat gebaat is bij mensen die spreken in plaats van zwijgen. Voor mij zijn er wat dat betreft geen taboe's...mits het strafrecht niet overtreden wordt." ![]() PeilingZEUREN?Dat kan. Op de SP-weblogs krijgt u daarvoor ruime gelegenheid, met name wanneer u het slachtoffer bent van Jan-Peter Balkenende en Wouter Bos. Natuurlijk is daar ook gezeur over de elite, onze neoliberale dictatuur, marktwerking, Polen en Marokkanen van harte welkom.Heeft u SP Transparant iets te melden, stuur me dan een email. |
vrijdag 26 oktober 2007 /Meningen / Werk / JanboelSP vriendschapsbanden met oud-Stasi
De SP in Lochem is ook al in aanvaring gekomen met het partijbestuur. Twee bestuursleden zijn al opgestapt, en voorzitter Henk Schmoller dreigt er ook mee te stoppen. Henk Schmoller stuurde onderstaande e-mail aan Hans van Heijningen, de partijsecretaris van De SP.
Lees ook in de Stentor: SP afdeling Lochem zit in zwaar weer
|
LAATSTE REACTIESRecent Comments:
KantjeboordJanboelNieuw op SP TRANSPARANT
/ACTIE!
MELDPUNT SP PROBLEMEN
SP Transparant ontvangt steeds meer verontrustende berichten uit de SP. Om snel een breder beeld te krijgen roepen wij kamer-, raads- en bestuursleden, en vrijwilligers op om hun ervaringen met de partij te melden! Hoe bevalt uw werk voor de SP?
CENSUUR ARCHIEF
Bekijk een verzameling door de SP gecensureerde reacties op Flickr. Wegens ruimtegebrek is recent hier een tweede censuur archief gemaakt.
MELDPUNT CIRCUSDIEREN"Circussen met wilde dieren moeten worden verboden"stond er in de standpunten van de SP (eerste regel laatste alinea). Toen de PvdA begin 2008 met een motie kwam om leeuwen en tijgers in circussen te verbieden, stemde de SP opeens tegen. Daarna heeft ze stiekem de regel uit haar standpunten verwijderd. Vragen hierover op de SP weblogs worden ook gecensureerd. U kunt middels circusleed.nl een protest-email naar de fractie en Jan Marijnissen sturen. Laat je door de SP de mond niet snoeren!NIET LULLEN MAAR POETSENTHEMAKANALENARCHIEF |
WENNEN AAN AGNES
Ledenverlies 2007 (rug.nl): 5.369
Kamerleden opgestapt na TK2006: 3 Opgestapte politici & bestuur na TK2006: 63 Zetels peilingen: -11 SPOTPRENTEN (1)
EERST HET ZUUR
|
|||
17-10 heeft Henk de stekker eruit getrokken.
hopla | 26.10.07 | 16:42
De “Wessi” deel van die Linke, de WASG (Wahlalternative Arbeit und soziale Gerechtigkeit) is eerder met de SP te vergelijken. De “Ossi” PDS is direct afgeleid van de voormalige SED, de kommunistische (maar feitelijk staatskapitalistische) partij die met Sovjetische steun de DDR in haar greep hield.
De leider van de WASG, Oskar Lafontaine, heeft echter ook een dubieus verleden. Toen hij premier van het Duitse bondsland Saarland was, onderhield hij kontakten met figuren uit het roodlichtmilieu (de ‘Rotlichtaffäre’). Ook heeft hij 230.000 Mark aan de Duitse staat terug moeten betalen omdat hij een onduidelijk geformuleerde regeling gebruikte om zich een hogere pensioen uit zijn tijd als burgermeester van Saarbrücken te laten uitbetalen dan waarop hij eigenlijk recht had (de zogenaamde ‘Pensionsaffäre’).
Na deze onthullingen, die hij bestempelde als ‘Schweinejournalismus’, probeerde Lafontaine de Saarlandse ‘Presserecht’ te veranderen. Dit leide tot grote protesten vanuit de Duitse media.
Django | 26.10.07 | 16:59
jezus… kan het niet nog erger…
MAD | 26.10.07 | 17:36
Ik wist het niet, van de vriendschapsband tussen SP en Die Linke, maar ik heb de documentaire ook gezien. Stuitend.
Maar hoe het weer allemaal genegeerd en verzwegen word, is zo typisch. De elite bijt liever hun tong af, en laten SP-ers liever opstappen, dan dat ze reageren. Waarom is dat toch? Waar zijn ze zo bang voor?
Sonja | 26.10.07 | 19:44
Ik denk…dubbele agenda’s.
MAD | 26.10.07 | 20:10
Ze zijn bang voor de waarheid, anders lopen er nog veel meer weg bij de SP dan nu het geval is.
Leo | 26.10.07 | 20:12
@4 Er heeft een uitgebreid artikel in de Tribune gestaan, nog in de Verhei tijd, over deze connecties.
Er zijn overigens duidelijk leden van de SP die dit soort structuren de normaalste zaak van de wereld vinden, kijk maar eens naar uitlatingen van een zekere Carel “jaloers” van der Laak op de diverse logs.
De laatstste? uiting is heel helder:
http://tinyurl.com/2oqv7f
117 “Ha die Roelf!
Ik heb nooit en te nimmer ontkent dat leden van een demokratische organisatie (in het geval van Mevrouw Strijker irrelevant, want die is geen SP lid…) een mening mogen hebben. Graag zelfs!
In relatief kleine interne kring gebeurt dat toch? Zie dit weblog. Niks mis mee. Ook over de statuten van de SP waar ieder zich mee akkoord heeft verklaard toen hij/zij lid werd.
Een ander punt is hoe de SP - krachtens haar uitstekende statuten - daar mee om wenst te gaan (als er op het congres al behoefte aan is…). Da’s puur en alleen aan het SP topkader. Niets meer en niets minder.
Een nogmaals: democratie is de vrije keuze om of vrijwillig lid te worden met de statuten open en bloot voor je neus, dan wel te bedanken als lid - om welke reden dan ook.
Het ga je goed!
Carel.
Reactie door Carel van der Laak — vrijdag 26″
Ik heb daar gerepliceerd.
Roelf
R van Bergen | 26.10.07 | 21:48
J***s, dit is echt ongelofelijk dat een partij die zich beschaafd noemt zich bezighoudt met vriendschapsbanden met ex-StaSi figuren. Hiermee maakt de SP zich even fris als lui als Wilders met zijn onderbuikse oprispingen, met dit verschil dat Wilders open is en de SP kennelijk zo achterbaks als de nete.
Serge | 27.10.07 | 11:21
Henk Schmoller schreef aan Hans van Heijningen:
“Op 10-07-2007 was er op 1 vandaag een uitzending te zien over vergeten DDR Stasi slachtoffers.”
EénVandaag van 10-07-2007: Ik heb het gevonden, en het net gezien:
Hier: http://player.omroep.nl/?aflID=5017747&kanaal=tvopjepc.nl
Het is over de voormalige stasi-gevangenis Hohenschönhausen. En dat er en groep van voormalige gevangenis-bevaker obgericht werd, die lobby-arbeid voor hun pensioenen doet. Hier is een stukje erover uit “Berliner Morgenpost, 22.März 2006″ (in het Duits:)
http://www.morgenpost.de/content/2006/03/22/berlin/818245.html
Een Interview met PDS-politicus en “Kultursenator” Thomas Flierl:
> “PDS braucht die Stasi-Klientel nicht”
# PDS heeft Stasi cliëntèle niet nodig
> Kultursenator Thomas Flierl betont im Streit um
> MfS-Mitarbeiter seine
> Bemühungen für das Gedenken an die Opfer
# Kultursenator Thomas Flierl beklemtoond ,
# in de twist om de Mfs-Medewerksters
# zijne inspanningen voor de herdenking
# aan de slachtoffers,
Ik speel het niet klar alles te vertalen.
De gehele rest is hier in het duits:
http://www.morgenpost.de/content/2006/03/22/berlin/818245.html
Groetjes Olaf.
Olaf Swillus | 27.10.07 | 18:58
“SP vriendschapsbanden met oud-Stasi”
Ik wil nog even zeggen, dat ik het heel verkeerd vind Die Linke “oud-Stasi” te noemen. Een partij die ontstaan is uit de voormalige Oost-Duitse communistische partij. De partij heeft een groei doorgemaakt, nieuwe mensen aan zich gebonden en heeft door vereniging met de WASG een sprong naar het westen kunnen maken. Het is daarom onzin om te suggereren dat die Linke een groot Stasiverleden heeft.
Olaf Swillus | 27.10.07 | 19:45
Natuurlijk is het onzin…zou ik ook zeggen als ik een SP achterbannerd was, kapot nuanceren heet dat toch? ach maakt niet uit, zetel aantal van de SP gaat flink omlaag als we de peilingen bekijken. Alleen maar goed, weg met die dictatoriale DDR butt partij. Alleen maar goed voor Nederland als de SP naar de klote gaat.
MAD | 27.10.07 | 20:04
“Het is daarom onzin om te suggereren dat die Linke een groot Stasiverleden heeft.”
Wie suggereert dat Olaf? Gewoon even lezen joh. Die Linke partij heeft geen Stasi-verleden, ze hebben alleen politiek actieve (en blijkbaar nogal fout) voormalige Stasi-leden in haar partij. Met dat tuig zou ik ook niets te maken willen hebben. Die Linke blijkbaar wel, dus fuck’em. Net als de SP. En dit dit in Duitsland al ‘oud nieuws’ is, doet daar niet aan af.
Sonja | 27.10.07 | 20:56
Olaf, ik zie net dat er een reactie van je in het spamfilter is blijven hangen, ik post hem nog even, ook al is het soms dubbel:
————————————–
Ik wil nog even zeggen, dat ik het heel verkeerd vind Die Linke “oud-Stasi” te noemen. Een partij die ontstaan is uit de voormalige Oost-Duitse communistische partij. De partij heeft een groei doorgemaakt, nieuwe mensen aan zich gebonden en heeft door vereniging met de WASG een sprong naar het westen kunnen maken.
Het is daarom onzin om te suggereren dat die Linke een groot Stasiverleden heeft.
Het verhal van EenVandaag op 10-07-2007 was van meer dan een jaar geleden. (zie Berliner Zeitung 22-03-2006). Daarom had ik ook niets van gesnapt. Dat is in Duitsland inmiddels oud nieuws.
Daarentegen is in Duitsland de SP onder vuur.
In een TAZ-Blog schrijft Falk Madejas
http://taz.de/blogs/meineguete/2007/07/26/hollands-maoisten-und-die-demokratie/
> Die Kaderpartei, die einst stramm dem Massenmörder
> Mao anhing und heute über diese Vergangenheit nicht
> mehr reden will, hat 52.000 Mitglieder und heizt
> der sozialdemokratischen Partei der Arbeit ähnlich
> ein wie Gysis und Lafontaines
> Post-Kommunisten-Truppe.
Is dit een kwestie die de SP intern moet oplossen ?
Maar echt waar. Ik heb me ingemengt.
Hier:
http://blog.swiola.de/2007/10/27/meine-gute-falk-madejas-kampf-gegen-die-maoisten/
en hier:
http://taz.de/blogs/meineguete/2007/07/26/hollands-maoisten-und-die-demokratie/
Sonja | 27.10.07 | 21:09
Over Mao is de SP trouwens heel dubbel. De jongerenafdeling ROOD heeft langer dan een jaar een portret van Mao op haar website gehad. Toen die eraf moest na protesten van buitenaf, was het excuus: maar het was ironisch bedoeld. Later noemde Marijnissen, zelf ooit maoist, Mao een massamoordenaar. Maar rond die tijd typeerde hij ook de groei van de SP met “De Lange Mars”. En tien jaar geleden zei hij weer: “Je zult mij nooit horen zeggen dat ik links ben.” Kortom, Marijnissen heeft altijd een mening die op het moment gunstig kan zijn voor het electoraat.
Overigens heeft Mao ook goede dingen gedaan voor het Chinese volk. Het Rode Boekje is een verademing. Net als Winston Churchill moet je maar denken, die met groot enthousiasme Bolsjewieken, Arabieren en andere “onbeschaafde en primitieve rassen” vergaste. Ook toen mosterdgas al was verboden.
Sonja | 27.10.07 | 21:24
Tja Sonja dat rode boekje was zeker een verademing.
En net als bij de SP was dat dus “links lullen” maar als het er op aan komt, “rechts handelen” in het China van Mao en ook in het huidige China is nog nooit iets voor de arbeiders en boeren gedaan, ze werden alleen als stok gebruikt om nadenkende mensen, waar misschien een kans bestond dat ze zich kritisch zouden kunnen uiten, bijvoorbeeld over de schandalige behandeling, volkomen in strijd met de inhoud van het rode boekje, van boeren en arbeiders, wegens verdachte bourchoisie, zie de parallel met Carel”Jaloers” van der Laak, de mond dicht te houden ,door heropvoedingKampen en het aanzetten tot volksgerichten, vooral door de pubers die op dat moment studenten waren en de culturele revolutie hebben uitgevoerd als gehersenspoelde marionetten.
Dat de SP uiteindelijk die weg zou kunnen kiezen zit in de huidige statuten besloten en dat is een ramp, dat zou moeten veranderen.
Roelf
R van Bergen | 27.10.07 | 21:39
Ja, de Culturele Revolutie, dat was een nachtmerrie. Echt een nachtmerrie. Dat wens je geen enkel land toe.
Sonja | 27.10.07 | 21:53
Sonja je schreef:
—
“Die Linke partij heeft geen Stasi-verleden, ze hebben alleen politiek actieve (en blijkbaar nogal fout) voormalige Stasi-leden in haar partij. Met dat tuig zou ik ook niets te maken willen hebben. Die Linke blijkbaar wel, dus fuck’em.”
—
Nu moet ik bekennen dat ik lid van Die Linke ben en dat ik in Duitsland gevestigd ben. Wat is eigenlijk erger ?
—
Ik weet dat er in het verleden veele pogingen geweest zijn enkele leden van PDS in diskrediet te brengen door beweringen dat ze een stasieverleden zullen gehad hebben. Gregor Gysi was bijvoorbeeld lange tijd aangeslagen door zulke beschuldigingen. Maar nu, denk ik, dat in Duitsland deze verhalen pas iemand meer beroeren. In Nederlandse media misschien meer.
—
Duidelijk was het verhal over de voormalige gevangenis-bevakers van de voormalige stasi-gevangenis Hohenschönhausen. Maar ook duidelijk was dat de PDS 2006 niets te maken willen hebben met hen. Ik verwijz naar de Interview met Thomas Flierl in Berliner Morgenpost 22-03-2006 … ik moet het toch eens vertaalen … Olaf.
Olaf Swillus | 27.10.07 | 22:03
Maar je hebt de documentaire, waar het in deze post om draait, niet gezien?
Sonja | 28.10.07 | 10:52
Wikipedia over Die Linke:
Stasi connections
Since German reunification, the PDS has frequently been the target of suspicions that leading members were connected with East Germany’s Ministry for State Security, or Stasi. Shortly after the 2005 federal election, Marianne Birthler, the official in charge of the Stasi archives, accused the Left Party of harboring at least seven former Stasi informants in its newly-elected parliamentary group. [1] At about the same time, the media revealed that Lutz Heilmann, a Left Party Bundestag deputy from the state of Schleswig-Holstein, had worked several years for the Stasi. [2] While the first accusation proved to be false, Heilmann’s connection with the Stasi remained controversial. Though Heilmann had served as a bodyguard, not as an informant or secret police officer, he violated a Left Party regulation obliging candidates to reveal past Stasi involvement. Nevertheless, the Left Party membership in Schleswig-Holstein narrowly passed a vote of confidence in favor of Heilmann, and he continues to serve in the Bundestag.
Charges of a Stasi past were also a factor in the Bundestag’s decision to reject Lothar Bisky as the Left Party’s candidate for the post of parliamentary vice president. Though Bisky’s candidacy was supported by the Greens and by some Christian Democratic and Social Democratic leaders, including Chancellor Angela Merkel, after two failed votes the party decided to withdraw his nomination. Five months later, the Left Party’s Petra Pau was elected vice president.
In the Free State of Saxony, the chairman of the Left Party group, Peter Porsch, could lose his mandate in the Saxon parliament because of his alleged Stasi past. In May 2006, all parties represented in the parliament, except the Left Party, voted to initiate proceedings against Porsch. [3] However, in November, the state’s constitutional court dismissed the complaint against Porsch on technical grounds.
Sonja | 28.10.07 | 14:12
Parool 2005: Ex-Stasileden kandidaat Linkspartei
BERLIJN - De Linkspartei heeft tenminste elf voormalige medewerkers van de Staatssicherheit, de binnenlandse veiligheidsdienst van de voormalige DDR, kandidaat gesteld voor het Duitse parlement. Dat blijkt uit onderzoek van de Duitse tv-zender ZDF.
In het programma Frontal21 werden gisteravond bekende namen genoemd als die van partijvoorzitter Lothar Bisky, de voormalige rector magnificus van de Berlijnse Humbolt-Universiteit Heinrich Fink, en de chansonnier Diether Dehm. Ze staan kandidaat bij de verkiezingen van volgende maand.
Fink bijvoorbeeld is in 1991 als rector ontslagen wegens ‘onofficiële medewerking’ met de Stasi, zoals de gevreesde geheime dienst in de Oost-Duitse communistische dictatuur werd genoemd. Later bevestigden een rechtbank en het Bondsgerechtshof de rechtmatigheid van het ontslag. Hij heeft, oordeelden de rechters, zijn eigen studenten aan de Stasi verraden.
Niettemin staat Fink op plaats zes van de lijst van de Linkspartei in Mecklenburg-Voorpommeren, en heeft daarmee een gerede kans om te worden gekozen.
Op de kieslijsten in Beieren en Hamburg staan volgens Frontal21 twee voormalige verraders, West-Duitsers die in de DDR in het geheim een opleiding hebben genoten voor de Groep ‘Aktion’. Die moest als daartoe het bevel werd gegeven, in de Bondsrepubliek terreuraanslagen plegen.
Allen ontkennen welke werkzaamheid voor de Stasi dan ook. Die houding is niet ongewoon, zei Joachim Gauck, de vroegere beheerder namens de Bondsrepubliek van het Stasi-archief. “Voor dit soort figuren hoort liegen bij de presentatie van zichzelf. Liegen en verdraaien zijn typisch voor de soort. Maar de Staatssicherheit was geen vrijblijvend apparaat. Als hun activiteit is gedocumenteerd, heeft ze ook plaatsgevonden.”
De chansonnier Wolf Biermann die wegens zijn oppositionele activiteit door het communistisch regime naar de Bondsrepubliek werd gedeporteerd, is daar in opdracht van de Stasi bespioneerd door zijn West-Duitse collega Diether Dehm. Dehm is nu kandidaat.
‘’Ik ben met de meerderheid van de bevolking van de vroegere DDR verontwaardigd dat zoiets mogelijk is,'’ zei Biermann gisteravond. ‘’Vroegere spionnenvan de DDR horen niet in het parlement.'’
De Linkspartei is een samenvoegsel van de Oost-Duitse postcommunistische PDS en een linkse afsplitsing van de grote sociaal-democratische SPD.
http://www.parool.nl/nieuws/2005/AUG/31/buit2.html
Sonja | 28.10.07 | 14:28
De Tribune maart 2007, interview met Lothar Bisky:
“We treffen dr. Bisky in het sjieke Corona-hotel in Den Haag. Zijn begroeting is typisch die van een Duitser: formeel en zakelijk. Maar de Parteichef – sinds 2005 tevens lid van de Bondsdag – blijkt uitermate vriendelijk, open en niet zelden humoristisch. Onder het genot van een dubbele espresso spreekt hij vrijuit over linkse culturele tradities, Stasi-beschuldigingen en zinkende schepen.”
“Toen ik voor de DDR naar het buitenland ging, maakte ik ook verslagen. Die vond men in de Stasi-dossiers, waaruit men concludeerde dat ik een spion moest zijn geweest. Nou, als het schrijven van een reisverslag een Stasi-activiteit is, tja, dan weet ik het ook niet meer.””
“Wát een absurde beschuldiging! En wat hebben ze ermee bereikt? Dat mijn landelijke bekendheid tot grote hoogten steeg. Nog nooit ondervond ik zoveel sympathie als toen.”
http://www.sp.nl/nieuws/tribune/200703/lothar_bisky.shtml
Jan Marijnissen, 24 maart 2007:
“Recently the Chair of the German Left Party, Lothar Bisky, one of the founding fathers of the European Left Party, was my guest in the Netherlands and I invited him too to attend our summer-meeting, and I am glad he accepted my invitation.”
http://international.sp.nl/bericht/15987/070324-sp_leader_addresses_norwegian_socialist_left.html
SP Nieuws 17 juni 2007:
“Party president Lothar Bisky will shortly visit the Netherlands at the invitation of SP leader Jan Marijnissen. Together with a number of other European party leaders they will discuss how modern socialist parties can learn more from each other and improve their cooperation in order to make their activities more effective. In Berlin the president of ‘Die Linke’ made it clear that he had himself found inspiration in the success of his political neighbours over the Dutch border. In recent years the SP has had repeated contacts with both of Die Linke’s founding organisations, sharing their view that it is an important asset to have a like-minded neighbour with whom one can talk and act.”
Sonja | 28.10.07 | 14:30
Ik herhaal even de woorden van de beheerder van het Stasi-archief:
“Voor dit soort figuren hoort liegen bij de presentatie van zichzelf. Liegen en verdraaien zijn typisch voor de soort.”
Herkenbaar?
Sonja | 28.10.07 | 14:33
Hallo Sonja, je schreef:
> 18. Maar je hebt de documentaire,
> waar het in deze post om draait, niet gezien?
Toch heb ik.Hier:
http://player.omroep.nl/?aflID=5017747&kanaal=tvopjepc.nl
Het is ontzettend wat er in DDR-Stasi-gevangenissen gebeurt is.
—
Toen Rita Verdonk wilde dat Ayaan Ali Hirsi de nederlanderschap kwijt raakt en haar actie onder het mom van ‘regels zijn regels’ verklaarde, werd vaak heel zomaar in nederlandse berichten erover het duitse “Gesetz ist Gesetz” geciteerd.
21-mei-2006 zegde Dorien Pessers, hoogleraar rechtstheorie, in een gesprek in Buitenhof dat “regels zijn regels” een credo van Hitler was. In 1933 had deze verklaard dat juristen de wet niet meer kritisch mochten uitleggen, waardoor de moraal en de wet samen zouden vallen: “Gesetz ist Gesetz”.
—
Het is ontzettend wat er in DDR-Stasi-gevangenissen gebeurt is.
En het is nog ontzettender wat er zestig jaar geleden in Duitsland gebeurt is, met dodelijke gevolgen voor miljoenen van joden, en ook voor Rotterdam, die door duitse vliegtuigen gebombardeerd werd.
http://www.tweede-wereldoorlog.org/onbekend-rotterdam1943.html
Het is zestig jaren geleden maar ik denk nog wel tegenwoordig. En de verhalen van EénVandaag op 10-7-2007 passen bij het beeld van de moffen. Ik denk dat het niet alleen over die Linke gaat maar ook over de moffen.
—
Terug in de jaaren 1800 was het gemakkelijker tussen nederlandse en duitse arbeidersbeweging.
Ik citeer uit: “De Socialen zijn in aantocht / De Nederlandse arbeidersbeweging in de negentiende euuw”
— citaat begin —:
“De Duitse geestverwanten hadden elkaar in 1875 gevonden op een congres in Gotha. De volgelingen van Lassalle en de mannen van de Internationale, onder anvoering van Bebel en Liebknecht, waren het eens geworden over een gemeenschappelijk sociaal-democratisch programma. De Werkmansbode had dat afgedrukt, tegelijk met het programma van een anti-socialistisch congres dat in 1876 in Gera gehouden was. Het jaar daarop werd die twist per stembus voortgezet: 12 sociaal-democraten deden hun intrede in de Rijksdag: tot woede van kanslelier Bismark. Twee aanslagen op de keiser, in 1878, hielpen hem om steun te krijgen voor het buiten wet stellen van de sociaal-demokraten. De niet-Duitse socialisten leefden mee en ook in de Dijkstraat moet deze politieke worstelling met en gevoel van grote betrokkenheit gevolgd zijn. Men kreeg er behoefte zig in de strijd te mengen, voor zover mogelijk dan binnen de Nederlandse verhoudingen: “de Sozialdemokrat”, het blad van de Duitse socialisten, werd bij Penning gereed gemaakt om Duitsland te worden binnengesnokkeld. …
— citaat einde —
uit: “De Socialen zijn in aantocht” ISBN 90 6012 248 8
Olaf Swillus | 28.10.07 | 14:47
Nah Olaf, als je de uitspraak “regels zijn regels” al stuitend vind, ben je denk ik niet op de hoogte van de politieke situatie in Nederland, met haar openlijk rechts-nationalistische sentimenten.
Overigens wat Hirsi Ali betreft had Verdonk gelijk, aangezien zij daarmee stelde dat ze geen zin had in klassejustitie, d.w.z. een elitebehandeling voor een asielzoekster die gelogen had om Nederland in te komen, alwaar ze zich eerst door de Partij van de Arbeid heeft laten financieren, en daarna voor de VVD.
Overigens ben ik ook een socialist, dus denk niet dat ik dit weblog heb gemaakt om ‘links’ te pesten of iets dergelijks. Ik hou alleen niet van censuur, disinformatie, leugens, hypocrisie en manipulatie.
Sonja | 28.10.07 | 15:04
Sonja je schreef:
> Overigens ben ik ook een socialist,
> dus denk niet dat ik dit weblog heb gemaakt
> om ‘links’ te pesten of iets dergelijks.
Voor het geval dat ik kwaad zou zijn,
zou ik stellen, dat Hitler ook een socialist was.
Een nationaal-socialist. Niet kwaad zijn.
Ik wil alleen maar zeggen, dat het niet zo gemakkelijk is met het socialisme. Er is overigens een boek over de uitzending van buitenhof 21-mei-2006 met Dorien Pessers. Ik had me deze boek gekocht en gelezen:
—
Regels zijn Regels, Paul Witteman in gesprek met Dorien Pessers over de daadkracht van Rita Verdonk
ISBN 90-5018-810-9
—
En ik hou veel van Dorien Pessers.
> Ik hou alleen niet van censuur, disinformatie,
> leugens, hypocrisie en manipulatie.
Ik ook niet. Maar er zijn meningsverschillen tussen me en jouw. Als je asielzoekster bent moet je vaag liegen om een verblijf te verkrijgen. En ik denk dat iederen een keer gelogen had. Ik denk het wel. Alles andere zou hypocrisie zijn. Olaf
Olaf Swillus | 28.10.07 | 15:34
@25 Olaf,
Het gaat me veel te ver om me in jullie discussie te mengen over de Stasi Situatie bij die Linke.
En jawel regels zijn regels was het Nederlandse equivalent van Hitlers uitspraak.
En die uitspraak doet min of meer opgeld in de SP. Sp prominenten? hij suggereert dat op de Weblog van de SP Enkhuizen, Carel “jaloers”van der Laak.
http://tinyurl.com/24qnvj
@43@44
“(Hoezo klap je uit de school? Omdat je toegeeft dat bewust een grens wordt gesteld aan expliciete inspraak? En daarmee te kennen geeft dicht bij het vuur te zitten, en misschien Rivka wel te kennen ;-O?)
Reactie door christianbokhove — zaterdag 27 oktober 2007 @ 0:05
Beste Christian,
#42:”Zoals ik het lees KAN het CONGRES die grens eigenmachtig instellen, maar ook gewoon genoegen nemen met de voorgestelde grenzen. Zie ik dat goed?”
Zoals ik het lees, zijn en blijven er grenzen.
#43: Het ontbreekt er nog aan dat je me vraagt om onder mijn ware naam te posten
. Voor het moment is het mooi geweest zo! Begrip hiervoor svp.
Carel.
Reactie door Karel van der Laak — zaterdag 27 oktober 2007 @ 0:25 ”
Geeft bij Krista van Velzen het volgende toe:
http://tinyurl.com/2oqv7f
@112
“Een ander punt is hoe de SP - krachtens haar uitstekende statuten - daar mee om wenst te gaan (als er op het congres al behoefte aan is…). Da’s puur en alleen aan het SP topkader. Niets meer en niets minder.”
En dat lijkt me dus overduidelijk, als de suggestie die hij bij Bokhoven (Enkhuizen) poneert en waar Bockhoven, naar mijn smaak met enige devotie op reageert, klopt dan staat er kennelijk een top figuur toe te geven dat de SP naar structuur “terecht”ondemocratisch is.
Hij ontzegt in alle toonaarden waar hij verschijnt het recht van leden van de SP om de statuten aan de orde te stellen, die behoren zo te blijven als ze zijn, afspraak is afspraak, regels zijn regels. En daar zie ik dan toch parallellen. Moeten we niet willen. Proberen we wat aan te doen.
Roelf
R van Bergen | 28.10.07 | 21:30
@25 Olaf.
En dat socialisme ook aan allerhande kwaad en vooral dictatoriaals, mensen rechten schendende zaken gekoppeld wordt, ook dat is natuurlijk overduidelijk niet alleen de NSDAP, maar ook de Communistische partij van de Sovjet Unie, de Communistische partij van Mao, die van Noord Korea en ook het regime in Burma, noemen zich allen socialistisch. Waarbij de insteek van Mao ooit eens aan de wieg van de SP heeft gestaan. Die relatie wordt door de TOP van de SP geëtaleerd als al heel lang achterhaald, maar het lijkt er sterk op dat daar in de statuten van de SP nooit een gevolg aan gegeven is.
Dat wordt dan hoog tijd.
Roelf
R van Bergen | 28.10.07 | 21:37
Alleen het socialisme? Wat dacht je wat het kapitalisme allemaal wel niet uitgevroten heeft. Alleen niemand durft zichzelf een kapitalist te noemen, dat is het grote verschil tussen een socialist en een kapitalist. Overal lees je over “het communistische China”, maar nergens lees je over “het kapitalistische Amerika”. Ook bestaat er geen ‘Kapitalistische Partij’. Hou zou dat toch komen?
Sonja | 28.10.07 | 21:49
@R van Bergen
Die bokhoven
check dit eens Roelf
Staat gewoon open, gaan erg goed om met privacy van mensen.
http://westfrieslandoost.sp.nl/petitie/Admin/Index.php
log in met:
usernaam : test
paswoord : test
hehehe kan je mailadresjes bekijken. Ga naar : View Petitions
MAD | 28.10.07 | 21:50
Nou denk dat de meeste hier meer democraat zijn dan socialist en dan bedoel ik ff niet D66. Maar dan bedoel ik dat we de democratie allemaal vrij hoog hebben zitten. Ik zelf voel me ook beter thuis bij het woord democraat dan bij socialist, liberaal or whatever. Want ben het geen van alle.
MAD | 28.10.07 | 22:14
“Sp prominenten? hij suggereert dat op de Weblog van de SP Enkhuizen, Carel “jaloers”van der Laak.”
Er gaan sterke geruchten in de wandelgangen dat het hier een biezonder hooggeplaatse VROUW binnen de SP top betreft. Hoeveel van die dames zijn er…?
Joep Jansen | 28.10.07 | 22:33
MAD — 28.10.07 @ 22:14
> Nou denk dat de meeste hier meer
> democraat zijn dan socialist …
De voormalige PDS “Partei des Demokratischen Sozialismus” heet nu DIE-LINKE. (naar fusie met WASG). De voormalige communist-partij in Zweden heet Vänsterpartiet (vertaald ook “linkse partij”). Socialism is buiten de naam. Maar volgens de traditie van de oude arbeidersbeweging is het doel “socialisme”.
genoemd. Men kan het ook anders noemen. Rechtvaardigheid of zo …
Maar ik hou van de kernvisie van de SP:
http://www.sp.nl/partij/theorie/kernvisie/kernvisie2.stm
> Als Socialistische Partij laten we ons in ons denken
> en doen steeds leiden door drie centrale begrippen:
> menselijke waardigheid, de gelijkwaardigheid van
> mensen en de solidariteit tussen mensen.
> Het zijn de waarden die in de geschiedenis van vele
> eeuwen uitgekristalliseerd zijn als wezenlijk en
> onmisbaar voor menselijke beschaving en vooruitgang.
> Ook in de toekomst zullen deze waarden onmisbaar en
> fundamenteel zijn voor iedere samenleving die zich
> beschaafd wil (blijven) noemen en verder wil
> ontwikkelen.
…
Olaf Swillus | 28.10.07 | 23:39
De kernvisie van de SP is okee zolang je niet voor de partij gaat werken. Sluit je je aan, dan blijkt de kernvisie wat betreft de interne politiek opeens lucht, en kom je in een dictatuur terecht, waar alleen de elite voor het zeggen heeft. Ja, je mag folderen en soep scheppen, maar je mag alleen maar de elite napraten, en verder moet je je bek houden.
Sonja | 28.10.07 | 23:59
SPolitbureau!
Sonja | 28.10.07 | 23:59
Ik vind de stijl waarmee “Carel van de Laak” schrijft eerder aan gefrustreerd en bang mannetje doet denken.
Django | 29.10.07 | 00:09
@Olaf Swillus
“menselijke waardigheid, de gelijkwaardigheid van mensen en de solidariteit tussen mensen.”
Niet haalbaar. Leuk verhaal alleen het werkt niet in praktijk want zelfs de SP kan het niet waarmaken.
Democratie is van iedereen, dus ik vind dat een stuk mooier. Daar tref je dus wel algemene waarden aan die je niet bij socialisme, liberalisme e.d. aantreft. Want dat is maar voor een bepaald clubje. Democratie kan iedereen achter gaan staan, democratie is ook veel groter dan politieke partijen en politici. Het volk is de democratie…dat is het mooie aan democratie.
MAD | 29.10.07 | 00:16
Uit: “De Socialen zijn in aantocht / De Nederlandse arbeidersbeweging in de negentiende eeuw” S.17 (ISBN 90 6012 248
— citaat:
Vergeleken met de Afscheidingsbeweging, die veel volk mobiliseerde en de aanval opende op gevestigd machtsinstituut, waren de Nieuwlichters ongevaarlijke utopische plannenmakers - ook al was hun ideologie veel radikaler. De uit Middenburg afkomstige schoenmaker Willem Heijstek formuleerde die ideologie in een catechismus:
Vraag 10. Wat moet men verstaan door de ongeschiktheit, waartegen de liefde zich aankant ?
Andwoord: De verregaande ongelijkheid, die door de vijndschap op den aardbodem bestaat, zoodat een iegelijk maar rijk en wijs is voor zichzelven, waaruit duizenden ongeschiktheden voortvloeien, zoodat diegenen, die het zwaarst op den aardbodem bouwen en werken, het minst van zijne vrucht genieten.
Vraag 11. Wat wil de liefde daartegen ?
Antwoord. Zij wil al de bergen van rijkdom, heerschappij en macht en hoogheid onder de mensen slechten, en alle dalen van armoede, verachting en onwetendheid zoozeer verhoogen, dat er gelijheid kome: zij begint daarmede van zichzelve af, om wat zij is voor anderen te zijn.
Zij waren naar leven en leer de eerste 19de-eeuwse socialisten in Nederland. Broedertwisten inbegrepen.
Olaf Swillus | 29.10.07 | 00:22
jaajaaa…
MAD | 29.10.07 | 00:51
MAD: ROFL
Django | 29.10.07 | 00:54
jah
dit gaat toch helemaal nergens meer over, echt me hele geest gaat spontaan in staking. Me koffie slaat dood, de melk wordt zuur en de kippen leggen geen eieren meer.
MAD | 29.10.07 | 08:28
nOG MEER politiek ‘KRITISCHE’ VRIENDSCHAPS BANDEN
http://kritischeledenpvda.web-log.nl/
Lachen inhouden, aantal reacties per log, NUL tot 1…
Kritische levels, ehhh, 0,2 op een schaal van 1 tot 10 ?
Zie je wel de sp is gewoon pvda2 aan het verworden. Daarbij is het ongezond als je er niet voor betaald word zoals politici, om andere woorden te kiezen dan die je voelt.
JM criticus | 29.10.07 | 13:08
Mad schreef: “Het volk is de democratie…dat is het mooie aan democratie.”
Als het hele volk VOOR stemt dat hun/onze autos van chroom mogen zijn, zilverkleurig of geheel bespiegeld als een disco-bol, dan zullen er vele ongevallen ontstaan in het verkeer wegens verblinding.
Democratie in NL, overal eigenlijk, is een woordje, anders ingevuld in de praktijk.
ECHTER met aparte (belangrijke-) zaken waar kennelijk de bevolking ineens WEL interesse in de politiek toont, zou deze er ook invloed op mogen hebben. Dit i.p.v. die uit 150 leden bestaande JA knikkers in den haag die onder een paar bobo’s fungeren die dus de werkelijke macht hebben.
JM criticus | 29.10.07 | 13:12
@JM criticus
Ja en toch als de meerderheid auto’s van chroom willen hebben vind ik dat je dat als politiek moet respecteren. Wij zijn de baas, niet hun al denken ze dat wel.
Overigens begin ik steeds meer begrip te krijgen om partijen af te schaffen en gewoon 150 losse vertegenwoordigers in de kamer te hebben. Misschien dat ze elkaar dan eens de tent uitvechten en dat ze echt keihard moeten werken om iets te bereiken.
MAD | 29.10.07 | 14:26
Hoe het gedachtengoed van iemand die suggereert dat hij dicht bij de top staat, wellicht zelfs onderdeel van die top is, Carel “jaloers” van der Laak, zie de eerder genoemde weblog van Enhuizen. Een heldere parallel vertoond met de insteek van de Oost-duitse Communistische partij, die de Stasi nodig had om het volk te onderdrukken, er uit ziet demonstreert hij ander maal bij Krista van Velzen:
http://tinyurl.com/2oqv7f
@125
De statuten zijn de parel van de SP. Zoals inmiddels iedereen die de moeite genomen heeft om de stukken goed te bestuderen, verandert er niets maar dan ook niets aan deze parel. Dat hoort ook zo: parels dienen gekoesterd te worden. Maar!: er wordt zeer veel ruimte gegeven aan leden met kritiek: iedereen aldaar mag vanzelfsprekend vrijuit spreken. Een groot goed naar mijn bescheiden mening.
Vervolgens gaat de SP(top) over tot de orde van de dag, zoals dat hoort en gebruikelijk is. En zo hoort het ook.
Carel.
Reactie door Carel avn der Laak — zondag 28 oktober 2007 @ 23:41
Dus als hij is wat hij suggereert, in elk geval wel een “jaloerse” lafaard, maar dus ook een anti democraat. En hij bevestigd daarmee dat de SP gewild een anti democratische organisatie zal moeten zijn en blijven.
Het gedrag tot nu toe van de top bevestigt dit.
Als deze Van de Laak gewoon botweg uit is op beschadigen van de SP, dan is er maar één move voor de SP top mogelijk, als de bliksem zorgen dat, zelfs zonder restricties, de moties van Sp anders, cq. de moties die te vinden zijn bij Toine van Bergen op het bordje leggen van de Congres commissie met de opdracht bespreekbaar maken op het congres en agenderen, en aan het congres presidium, geen manipulaties met spreektijden de verdedigers van de moties moeten alle gelegenheid krijgen ze te verdedigen en intimidatie van de sprekers moet subiet afgehamerd worden.
Maar ik vrees dat Carel ‘Jaloers” wel of niet hotemetoot, heel goed verwoordt wat de insteek van de partijtop is, aan die top om het tegendeel te bewijzen.
Roelf
R van Bergen | 29.10.07 | 15:05
Van der Laak is een absolute nobody, hooguit een in de WAO zittende soepschepper.
Sonja | 29.10.07 | 15:32
Sonja, dat zo goet kunnen. Toch vertrouw ik het niet helemaal. Maarja, vandaagdedag ga je overal spoken zien.
Roelf, as je gelijk hebt en het is een “grote sp vis”, ik denk nog steeds dat dat kan, wat kunnen we dan doen als gewone jongens van de sp? Ik ben niet uitgenodigt voor het congres bijv. Jij wel?
Joep
Joep Jansen | 29.10.07 | 17:26
Nu is de reactie van Elizabeth Bakker op de webblog van Krista van Velzen ook weggehaald. Nu moet ze dus als “nicole” reageren.
http://kristavanvelzen.sp.nl/weblog/2007/10/09/sp-lanceert-themakanalen-voor-betrokken-mensen/#comment-11200
Django | 29.10.07 | 18:12
Ja het zijn allemaal dezelfde ja knikkers die in de 2de kamer zitten. Zo kreeg ik eens een aanvaring met die rode bostrol, dat trutje, Renske Schijten ofzo heet het kind. En maar meelullen met die ouwe zak Jan Marijnissen tot ze zelf de wind van voren kreeg van de zuurpruim toen was het opeens niet meer leuk.
MAD | 29.10.07 | 18:44
Kijk hier a.u.b:
http://die-linke.de/partei/geschichte/
> Zur Auseinandersetzung mit der Geschichte
> “Unrecht, das in der DDR geschah, muss klar
> verurteilt, dessen Opfer müssen entschädigt
> werden, ohne andererseits soziale und
> kulturelle Leistungen zu leugnen.
> Aufarbeitung darf nicht falsch, nicht
> undifferenziert und nicht einseitig geschehen.
> Bei der Staatssicherheit muss klar
> unterschieden werden, was zu verurteilendes
> Unrecht und was Reaktion auf den Westen war,
> dessen BND-Akten leider nicht veröffentlicht
> werden, auch nicht die aus den 50-ern und
> 60-ern. Mit der Zeit wird das Interesse zwar
> geringer, aber unter die Aufarbeitung darf
> kein Schlussstrich gezogen werden. Geschichte
> soll und kann man nicht loswerden - weder im
> Privaten, noch im Politischen.”
Ik kan ook probeeren iets te vertaalen. …
Groetjes Olaf.
Olaf Swillus | 29.10.07 | 19:03
Wat moet ik daarmee Olaf? De SP stelt ook dat zij de meest democratische partij van Nederland is en volstrekt niet aan censuur doet. En Gysi, van het citaat dat je hierboven neerzet, genoot parlementaire onschendbaarheid, dus een echt onderzoek naar zijn Stasi-verleden is nooit afgerond.
Sonja | 29.10.07 | 19:30
@46 Joep Jansen,
Nou voor het congres wordt je aangewezen door de leden vergadering van je afdeling, en ook de voorzitter zitten daar uit hoofde van hun functie in de PartijRaad en natuurlijk het Hoofdbestuur.
Nu heb ik een leeftijd dat ik vond dat het met actief zijn maar eens afgelopen moet zijn en dat het stokje over geven moest worden aan de jongeren.
Dus had ik geen enkele ambitie om afgevaardigde te worden. De verkiezing vond bij ons al in april plaats en het was dus rustig in de SP tent.
Daarna is er dus veel gebeurd en heb ik de moties die toen bij Toine stonden ingebracht op de leden vergadering over de congres stukken. Die zijn allen ,met kleine amenderingen, door de leden vergadering aanvaard.
Maar het heeft er alle schijn van dat zo iets niet tot de Congres commissie is doorgedrongen, om het maar met een eufemisme aan te duiden, en dus worden er door een aantal leden wegen gezocht om de zaak aan de orde te krijgen. Dat gaat nu via het downloaden en afdrukken van de moties, ondertekenen en van Naam en Woonplaats en Lid nummer van de SP voorzien en voor 2 november terug sturen, zodat het op de laatste dag 5 november op het bureau van het Hoofdbestuur kan liggen.
Dus wil je dat er wat gebeurd, ook al ga je niet naar het congres, dan naar die website van SP anders,
http://tinyurl.com/258dyc
Hoewel het daar iets anders staat verwoord, je stemt dus zo niet voor de moties, dat zal echt op het congres moeten gebeuren, je stemt er voor dat het hoofdbestuur moet zorgen dat de moties geagendeerd en behandelt worden op het congres.
Roelf
R van Bergen | 29.10.07 | 22:26
Roelf, het is me eenbeetje duidelijker nu. Dankjewel! Ik kan dus zelf niks. Ik kan wel: een papier downlooden en opsturen. Klopt? Maar met mijn naam en litmaatschapsnummer dus. Dat laatste vind ik eigelijk klote. Straks gooien ze mij daarom nog uit de sp. Want dan ben ik wel de kwaaie hond bij de grote jongens. En daar zit deze jonge nu ook niet meteen op te wachte. Ik denk er nog eve over naa, ok?
Nog effe: wie is die Carelt van der laak nu eigelijk? Sonja zeg datie een waoer en soepkartrekker is. Nou, volgens mij en ik ben maar een simpele vakkevuller bij alberthein, heb ze het mis. Ik denk dat het een “grote sp vis” is. Me vrienden ook sp denken dat ook. Dus wat vind jij? Is ie gevaarlijk? Kijk hij mee hier?
Joep
Joep Jansen | 29.10.07 | 22:55
@Django
De PDS is niet direct afgeleid van de SED, de PDS is gewoon een voortzetting van de SED onder een andere naam. Alle leden van de SED, en dat waren er nog tienduizenden, gingen gewoon over naar de PDS.
Dat Gysi geen Stasi-officier was of IM-er is bijna onmogelijk voor iemand die zo’n hoge functie had in de DDR.
Op het laatst waren er meer dan anderhalf miljoen mensen in dienst van de Stasi of IM-er. Dat was zo’n 10% van de bevolking.
Henk | 30.10.07 | 14:26
En daarbij moet je ook bedenken, dat dissidente geroepen zwaar geïnfiltreerd werden door informanten. En niet zomaar omdat dat gezellig was.
Sonja | 30.10.07 | 14:43
@52 Joep Jansen
“Dat laatste vind ik eigelijk klote. Straks gooien ze mij daarom nog uit de sp.”
Nou wie zijn mond niet open durft te doen, heeft het volste recht om zich te laten koeieneren.
Als jij je mond niet open mag doen in een partij zou jij er dan lid van willen blijven?
Carel Jaloers van de Laak is in elk geval vooreerst een lafaard die niet onder zijn eigen naam durft te posten. Verder is het een intrigant die door roddel en achterklap opponenten, mensen die een andere mening hebben, in diskrediet brengt, leuk maar vooral tekenend voor dit soort figuren, dat hij daarna nu juist die mensen dat verwijt maakt.
Terzijde: Op grond van Roddel en achterklap (onderbuik gevoel zei een Officier van Justitie), is Lucia de B. kennelijk tot levens lang veroordeelt. Het betreft dus mensen van een laag allooi, maar die potentieel gevaarlijk zijn als anderen hen klakkeloos gaan volgen.
Of het een hotemetoot is, geen idee, mij kan het ook niets schelen, maar op de weblog van Enkhuizen suggereert hij dat wel.
Dat hij hier mee leest staat voor mij vast, op andere plekken refereert hij aan wat hier geschreven wordt.
Dus ik weet niet waarom jij lid van de SP bent, maar als je ten eerste bang bent om je mening te geven, omdat dat je lidmaatschap zou kunnen kosten en kennelijk ook nog eens bang voor Carel Jaloers van der Laak, dan lijk je me een ideaal lid van de SP in de huidige vorm, maar misschien zou je ook eens kunnen na denken of je dit echt wel wilt.
Roelf
R van Bergen | 30.10.07 | 15:09
Roelf ik doet mijn mond wel open hier met eigen naam. Maar jij zeg dat ik met maar moet laten koejenere. Je wort bedankd ook mij spvrienden vinden dat. wij stemmen sp omdat die in iedersgeval iets voor ons doen as vakkevullers bij alberthein. En je weet dus niet wie Carelt is ok. Maar je ben me en me vriende veels te agresief. Hoef niet meer. wij blijve gewoon spers en sp stemme. nogeens bedankd voor de komplimente. vakkevullers doen ook bij jouw niet mee.genoeg gehoort.
Joep Jansen
Joep Jansen | 30.10.07 | 20:47
@ 56. Joep Jansen
Gelijk heb je, Joep. Lekker blijven hangen waar je hangt, joh. Wat kan het jou ook schelen?! ‘k Had toch al niet de indruk dat je zo’n democraat in hart en nieren was. Je bevindt je hoogstwaarschijnlijk in goed gezelschap. Wel gezellig zeker?! Had je trouwens bij je laatste mailtje wat gebruikt ofzo, dat het spellen je ineens zo’n stuk slechter afgaat? Of was je alter ego weer even bezig?
Groetjes van Trix Strijker
ex-SP-er
PS.
Niet zo boos meer doen naar Roelf, hoor Joep. Hij doet er tenminste zijn best voor om iets van zijn socialisme te maken, in tegenstelling tot jou. En je legt hem ook nog allerlei woorden in zijn mond. Dat hoort niet. Foei! Zou je moeder vast ook vinden!
Trix Strijker | 30.10.07 | 22:08
Waar heb dat mens het over? zekers teveel gesnoven.gaat je gang maar wijfie. ik had het tege Roelf komt er ineene gekke mina tussedoor.Kan dat zo sonja?
Joep Jansen
Joep Jansen | 30.10.07 | 22:38
Wat denk jij zelf Joep, kan dat zo?
Sonja | 30.10.07 | 22:58
maak het wat uit of ik dat vint sonja?gekke boel hier.je krijgt geneens antwoort van de baas zelf. dat gaat bij alberthein wel ffe anders.as het goed is dat die wittepoeder mina der neus tussedoor hier komt snuite dan is het zo.alles mag hier ziet ik.
Joep Jansen
Joep Jansen | 30.10.07 | 23:09
Nee, niet alles mag hier. Solliciteer je misschien ergens naar Joepie de Poepie? Zeg het even want dat scheelt weer bandbreedte.
Sonja | 30.10.07 | 23:35
Ik denk ineens aan ‘don’t feed the troll’s’
Joep ga ergens anders speele asjeblief met je ‘leuke’ garmmatica ‘accentje’
Of heb je ook iets zinnigs te melden met uitleg waarom je dat dan zo ziet?
JM criticus | 31.10.07 | 13:38
lijkt er anders wel op sonja.soliciteren doe ik als een gek.alberhein betaalt niet zo goet.en wat bandbreete is heb ik al helemaal geen idee.
Joep Jansen
Joep Jansen | 31.10.07 | 18:04
opvallende gelijkenis op karakterniveau tussen Kimm Bril en Joep Jansen…..
Rick | 31.10.07 | 18:58
Ik kon niet meer op die naam komen Rick, maar ik dacht precies hetzelfde.
Sonja | 31.10.07 | 19:03
@ Rick & Sonja,
Welnee mensen, Joep is het zoontje van mevrouw Jansen, da’s toch duidelijk?!! Ik begin het notoire klapvee er al aardig uit te filteren, oefening baart kunst!
Trix Strijker | 01.11.07 | 16:48
Weet je wat ik nou mis Trix? Iemand met wie je een spannende discussie kunt voeren. Het is hier inderdaad of klapvee of we zijn het met elkaar eens. Maar ja, dat ligt ook aan mij hoor, want ik ben nu eenmaal niet zo’n midden figuur.
Sonja | 01.11.07 | 18:19
Ik zeker wel dan?! Maar je hebt gelijk, ook ik mis het inhoudelijke debat, het aanscherpen van je argumenten resp. het inruilen ervan voor betere. Geef nooit op, Sonja, misschien komt het er nog van.
Ikzelf mis het erg, dat de media (m.n. Zembla, Argos, Paul & Witteman, Nova, etc.) zich niet diepgaander informeren over de SP. Het blijft allemaal maar infotainment, dat stoort me wel.
Trix Strijker | 01.11.07 | 19:43
Ja, dat is waar, ik erger me daar ook aan. Maar meer aan het schijnbaar ontbreken van informatie - waardoor ze dan ook niet door kunnen vragen, denk ik. Anderzijds weet ik hoe dat soort pogramma’s werken, waarin vaak een uur voor de uitzending nog wat mensen moeten komen opdraven en zo. De laatste keer dat ik Zembla keek ging het over Irak, en hoewel dat wel in mijn ’straatje’ viel, vond ik de propaganda zo stuitend en de toon zo hysterisch dat ik ter plekke onpasselijk werd. Daar kijk ik echt niet meer naar.
Een verademing is weer, en ik kijk er met veel plezier naar, de (o.a. VPRO) documentaires die ze tegenwoordig ’s avonds laat op Ned. 2 uitzenden. Meer van dat graag, en minder gekwek. Daar is de radio goed voor.
Sonja | 01.11.07 | 21:15